Sexologen Kalle Norwald: "Manlig onani – en konversation som behöver normaliseras"

Även om nästan alla onanerar är det fortfarande ett tabubelagt ämne, främst när det kommer till manlig onani. Att kvinnor använder sexleksaker ses nästan som självklart, men för männen ser det annorlunda ut. För att minska stigmat kring manlig onani lanserar LELO en ny sexleksak för män – en “pleasure hero”, med samma fokus på design, funktion och teknik som idag ses som en självklarhet när det kommer till sexleksaker för kvinnor.

I föregående års Onanirapport uppger 92 procent av svenskarna att de onanerar. Av dessa svarar en av tio män att de onanerar varje dag och 34 procent av männen onanerar några gånger i veckan. I takt med att sexleksaker för kvinnor blivit allt vanligare har även kvinnlig onani blivit ett ämne som diskuteras alltmer och stigmat har minskat, medan manlig onani fortfarande ofta är någonting man håller för sig själv. Kvinnlig onani ses idag som en form av “self care”, medan manlig onani ofta ses som något som görs för att stilla en sorts omättlig lust.

Trots att män onanerar i större utsträckning är det främst kvinnor som pratar om onani, och båda könen pratar helst med sina vänner. Tio procent av männen pratar med sina vänner om onani jämfört med kvinnor där motsvarande siffra är hela 17 procent.

Dessutom framkommer det att kvinnor använder sexleksaker i större utsträckning. Den sexleksak som flest män (elva procent) föredrar är masturbatorn/lösvaginan och undersökningen visar att 18 procent av männen som aldrig har testat en sexleksak är intresserade av att göra det.

– Det finns flera anledningar till att män inte använder sexleksaker i lika stor utsträckning som kvinnor. Vår undersökning visar att tabut kring manlig onani är fortsatt stort, vilket är en anledning. Ett annat skäl är själva utbudet, där sexleksaker för kvinnor länge haft större fokus på stilren design. Genom att produktutveckla och lägga lika mycket tid och tanke bakom sexleksaker för män tror jag att fler män kommer att bli mer öppna för att testa – då kan vi också bryta stigmat. Vår nya mastrubator F1S V3 har fokus på funktion, design och teknik, precis som de sexleksaker vi gör för kvinnor, säger Jenny Peura, marknads- och kommunikationschef på LELO i Sverige.

Fem hälsofördelar med att onanera som man:

1. Stressreduktion: Orgasm frigör dopamin och endorfiner, vilket hjälper till att minska stressnivåerna och främja en känsla av välbefinnande. I LELOs globala rapport kring välbefinnande framkommer det att en övervägande del av svenskarna (52 procent) känner sig mer produktiva när de får orgasmer regelbundet.

2. Sömnförbättring: Precis som att minska stress visar samma rapport att en orgasm kan göra att vi känner oss mer avkopplande, vilket i sin tur kan underlätta insomnandet och främja sömnkvaliteten.

3. Stärkt immunförsvar: Regelbunden orgasm kan stärka immunförsvaret eftersom upphetsning och utlösning kan öka antalet vita blodkroppar och på så sätt förbättra kroppens förmåga att bekämpa infektioner.

4. Förbättrad prostatahälsa: Forskning tyder på att regelbunden utlösning genom antingen onani eller sex kan minska risken för prostatacancer och dessutom främja prostatahälsa hos män.

5. Ökad självkänsla och välbefinnande: Förutom de rent fysiska hälsofördelarna kan regelbunden orgasm också bidra till ökad självkänsla och bättre självförtroende hos män.

Det finns många fördomar om manlig onani och manlig utlösning, som har sin grund långt tillbaka i tiden, där man använde skam och skrämsel för att stoppa framför allt män från att onanera. Än idag ses onani som någonting gör när de är ensamma, fastän onani faktiskt kan främja sexlivet även för personer som är i en relation. Just sådana fördomar och den tabu som fortfarande finns gör att det är extra viktigt att normalisera onani – och kanske allra främst manlig onani, säger Kalle Norwald, psykoterapeut och sexolog.

Produktinformation, LELO F1S™ V3:

– Responsiv AI-funktion
I F1S™ V3 finns en inbyggd sensor för prestationsfeedback som känner av produktens rörelse. Via Bluetooth skickas krypterad realtidsdata till LELO-appen som bearbetas i den interaktiva AI-funktionen. AI-funktionen justerar motorintensiteten med rörelseresponsen och ger på så sätt en helt unik och personlig upplevelse för varje användare, utan att lagra någon data.

– Två storlekar, XL som nyhet
Förutom sin ordinarie storlek lanseras nya F1S V3 även i XL, för att passa större anatomier.

– Sensonic™- och Cruise Control™-teknik
Känslan av soniska vågor i kombination med den patenterade Cruise Control™-tekniken säkerställer att intensiteten bibehålls under hela användningen.

– Unik design med dubbla motorer
Två synkroniserade motorer stimulerar penisens nervändar och skaft, utan att någon handrörelse behövs.

– Automatiskt justerande flytande silikon
De nyligen introducerade silikonräfflorna möjliggör ett luftflöde som eliminerar bildandet av luftfickor samtidigt som de ger extra stimulering. Detta mjuka, elastiska och slitstarka material ger en naturlig hudkänsla.

– App-ansluten med 8 vibrationsinställningar
4 inbyggda vibrationsinställningar, med LELO-appen kan du låsa upp ytterligare 4 inställningar via Bluetooth, inklusive det nya interaktiva AI-läget.

– Pris: 2 490 kr (oavsett storlek) på lelo.com

Undersökningen utfördes av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Kantar Sifo på uppdrag av LELO. Statistiken samlades in 1–12 april 2023. Totalt deltog 1 000 personer i åldrarna 18–79 år och resultatet är riksrepresentativt.

Bilagor: Onanirapporten 2023

Hur ofta onanerar du vanligen?

Kvinna

Flera gånger om dagen

Varje dag

Varannan dag

Några gånger i veckan

En gång i veckan

Några gånger i månaden

Några gånger om året

Aldrig

Vilken eller vilka sexleksaker föredrar du?

Dildo

Rabbitvibrator

Lufttrycksvibrator

Klitorisvibrator

G-punktsvibrator

Parleksak

Prostatasimulator

Wand

Penisring

Masturbator/lösvagina

Strap-on

Analleksak

Pinpoint-vibrator

Annat

Jag har aldrig testat en sexleksak och är inte intresserad

Jag har aldrig testat en sexleksak, men är intresserad

Vet ej

Onanirapporten 2022

Med vem pratar du om onani?

Kvinna

Med min partner