Var tredje svensk har haft analsex - sexinspiratören Marika Smith delar sina bästa tips för nybörjare

Ny undersökning: Var tredje svensk har haft analsex - sexinspiratörens bästa tips för nybörjare

Var tredje svensk har haft analsex. För de som ännu inte testat vittnar många om att nervositet är ett stort hinder. Detta visar en ny undersökning från LELO som gjorts i samband med lanseringen av deras första analvibrator för nybörjare. Sexinspiratören Marika Smith ger sina bästa tips till den som är nyfiken på att utforska analsex

Högre nivåer av njutning och emotionell intimitet är några av fördelarna som uppges av personer som har analsex. Idag har sex procent av svenskarna analsex regelbundet och 28 procent ibland. Tolv procent uppger att de inte haft analsex men att de vill testa, däremot skiljer det sig mellan könen. Fler män (22 procent) än kvinnor (sex procent) är intresserade av att testa analsex. Dock finns det en del hinder som gör att intresserade avstått hittills.

Av de som ännu inte haft analsex men vill testa uppger 38 procent att de är intresserade men nervösa – vilket uppges av fler kvinnor (54 procent) än män (30 procent). En tredjedel uppger att det beror på att deras partner inte vill och 14 procent att de är för osäkra för att ta upp frågan med sin partner.

LELO har nu lanserat SORAYA Beads™, en analvibrator speciellt utformad för den som vill börja utforska analsex. SORAYA Beads™ har fyra kulor i olika storlekar och åtta olika vibrationsinställningar som passar både den oerfarna men också den mer vana användaren av analleksaker. Analvibratorn är utrustad med Bow - Motion™-teknik som ger stimulans utan penetrerande rörelse. Kulor i ökande storlek ger användaren kontroll och möjlighet att utforska analsex i sin egen takt.

– Analsex är laddat och något många är nyfikna på, men det är väldigt kopplat till penetration med penis, vilket bara är en liten del. Annan anal stimulans är lika intim och sårbar, och skapar en djup kontakt när det görs rätt, oavsett kön. Att utforska prostatan tillsammans ger en helt ny upplevelse av vem som ger och tar i sex, och är en hemlig fantasi för många. Men det kräver att man vågar släppa fördomar och dessutom får bättre koll på hur man gör, till exempel med en leksak, säger sexinspiratör Marika Smith.

Marikas fyra tips till den som vill utforska analsex:

Gör kroppen trygg
Analsex är laddat, intimt och sensoriskt intensivt, så det är viktigt att göra kroppen helt trygg innan ni börjar – det räcker inte med att din hjärna tänder på idén. Kramas, ta ett varmt bad och andas djupt – allt som gör dig lugn. Gör sådant som får din kropp att gå ner i varv och känna tillit till både dig själv och din partner. Se till att ha duschat, ha kondomer och glid till hands.

Fokusera mest utanpå
Många fokuserar på samlag vid analsex, men vi har massor med sköna nerver runt anus och rumpan som inte får glömmas bort. Lägg gott om tid på beröring, massage, smek, kyssar och kanske lätta vibrationer med en leksak för att väcka området, gärna i kombination med genital stimulans. Varva mellan ordentligt tryck på skinkorna och fjäderlätt smek längre in mot anus.

Tålamod med din egen kropp
Vi har två ringmuskler i anus, den yttre är viljestyrd och du kan välja själv att slappna av i den men den inre öppnar sig bara när kroppen är avslappnad och redo - så ha tålamod! Låt ett finger vila mot anus och "vänta in dig" – du kommer känna när muskeln ger med sig och det går att föra in fingret utan obehag. Stimulera könet under tiden så går det lättare.

Mer glid än du tror!
Nästan allt sex blir bättre när man har generöst med glidmedel och under analsex är det ett måste. Att smeka utanpå med glid gör huden känsligare och ska ett finger, leksak eller penis in i anus är det superviktigt att det inte blir friktion. Ta pauser för att applicera mer glid. Det är också ett tillfälle att kolla läget och känna in kroppen och hur man vill fortsätta.

Undersökningen är utförd av Censuswide på uppdrag av LELO. Statistiken samlades in 22–27 februari 2023. Totalt deltog 1 019 personer i åldrarna 18+ år och resultatet är riksrepresentativt.