Onanirapporten 2023: Stora skillnader i mäns och kvinnors onanivanor

Onanirapporten 2023: Stora skillnader i mäns och kvinnors onanivanor

Det är stora skillnader i svenskarnas onanivanor, det visar årets nya upplaga av Onanirapporten, en rapport framtagen av LELO. Män sätter onanin högre upp på sin prioriteringslista än vad kvinnor gör. En tredjedel av männen har svarat att de onanerar några gånger i veckan, medan 35 procent av kvinnorna uppger att de endast onanerar några gånger per månad. Endast en procent av kvinnorna onanerar varje dag. Dessutom är orgasmglappet fortfarande ett faktum och man ser stora skillnader i hur ofta män och kvinnor får orgasm när de ligger med en partner.

Den riksrepresentativa undersökningen bakom LELOs Onanirapport 2023, genomförd av Kantar Sifo, visar att män onanerar betydligt oftare än kvinnor. En tiondel (11 procent) av männen onanerar varje dag. Ungefär lika många kvinnor (12 procent) uppger att de aldrig tillfredsställer sig själva. Flest män, en tredjedel, masturberar några gånger i veckan, medan de flesta kvinnorna (35 procent) onanerar några gånger i månaden.

I Sveriges näst största stad, Göteborg, onaneras det som mest. Närmare hälften (47 procent) av göteborgarna svarar att de onanerar några gånger i veckan eller oftare. Tätt därefter kommer stockholmarna på 43 procent.

Onani är något som fortfarande kan uppfattas tabubelagt, vilket kan påverka hur bekväm man känner sig med att onanera. Framför allt är det kvinnors sexualitet som än idag kan ses som tabubelagd eller skamlig, något som skulle kunna förklara resultatet i rapporten. Men samtidigt börjar det förändras, och det finns många fördelar med att onanera för båda könen förutom att att stilla den sexuella lusten. Till exempel har onani positiva effekter när det kommer till sömn, stress och ångest. Det är även ett sätt att lära känna sin kropp, säger Jenny Peura, marknads- och kommunikationschef på LELO, Sverige.

Orgasmglappet är ett begrepp som används för att beskriva skillnaden mellan mäns och kvinnors orgasmfrekvens. Betydligt färre kvinnor (32 procent) får orgasm varje gång de har sex med en annan person, bland männen uppger 67 procent att de får orgasm varje gång de har sex med en partner. Störst är skillnaden i åldrarna 30–49 år, där 39 procent av kvinnorna uppger att de kommer varje gång jämfört med hela 78 procent av männen. Det finns flera anledningar som sägs ligga till grund för detta glapp, bland annat okunskap om klitoris, men även att det finns en felaktig uppfattning om att kvinnor har svårare att få orgasm. Det finns inga fysiologiska skillnader mellan könen att uppnå orgasm. Däremot kan det ta längre tid för kvinnor vid penetrerande sex, eftersom klitoris många gånger inte stimuleras tillräckligt. Bland personer i samboförhållanden är orgasmfrekvensen som störst. Av de män som är i samboförhållanden uppger hela 80 procent att de får orgasm varje gång, att jämföra med 40 procent av kvinnorna.

Onanirapporten har även undersökt glappet av att komma med en partner respektive sexleksak. Hos kvinnorna är skillnaden stor – nästan varannan kvinna (48 procent) får orgasm varje gång de använder en sexleksak, till skillnad mot när de har sex med en annan person (32 procent). För männen är det i stället endast en tredjedel som kommer varje gång de använder en sexleksak. Samtidigt har hälften av männen aldrig använt en sexleksak.

Jag ser orgasmglappet som en konsekvens av ovanan att se orgasmen som ett kvitto på att sexet var bra vilket i sig skapar stress, men framför allt ett tecken på̊ att vi fokuserar på fel saker när vi har sex. De flesta kvinnor kommer inte av enbart penetrerande samlag, och så länge det är fokus i sexet och vi ser annat sex som ”förspel” så är det vanligt att kvinnan inte uppnår tillräcklig upphetsning för att få orgasm. Skippa förspelsidén och se allt sex som ”riktigt” sex, variera teknikerna mer och ägna mer tid åt klitoris och åt sånt som skapar kontakt mellan er. Det gynnar även män som kan släppa prestationsfokuset kring stånd och utlösning, säger Marika Smith, sexolog.

Så här ofta onanerar vi

Män

Kvinnor

Flera gånger om dagen

Varje dag

Varannan dag

Några gånger i veckan

En gång i veckan

Några gånger i månaden

Några gånger om året

Aldrig

Hur ofta får du orgasm under sex med en annan person (utan leksak)?

Man

Kvinna

Varje gång

Varannan gång

Var tredje gång

Var femte gång

Var tionde gång

Någon enstaka gång då och då

Aldrig

Vet ej

Hur ofta får du orgasm när du använder en sexleksak (själv eller med partner)?

Man

Kvinna

Varje gång

Varannan gång