Orgasmglappet fortsatt stort: Tre av fyra kvinnor har fejkat orgasm

Kvinnors sexualitet och njutning har börjat ta allt större plats i media. Men trots det är orgasmglappet fortfarande en faktor. Inte ens var tredje svensk kvinna får orgasm varje gång de har sex. Däremot visar det sig att kvinnor inte är helt ärliga med sin partner – närmre tre av fyra har nämligen fejkat en orgasm.

Den kvinnliga orgasmen har fortfarande litet utrymme i de svenska hemmen. Närmre sju av tio män (67 procent) får orgasm varje gång de har sex med en annan person utan sexleksak. Samma siffra hos kvinnor är 32 procent. Tolv procent av kvinnor uppger att de aldrig får orgasm under sex med en annan person utan sexleksak och 16 procent att de får det någon enstaka gång då och då. Det innebär att mer än var fjärde kvinna (28 procent) aldrig eller väldigt sällan får orgasm. Motsvarande siffra för männen är åtta procent.

– Att män har lättare att uppnå orgasm än kvinnor är en vedertagen men felaktig uppfattning. Orgasmglappet beror alltså snarare på kulturella skillnader än biologiska. Det är i regel inte svårare för kvinnor att uppnå orgasm, däremot är det många som behöver annan typ av stimulans än enbart penetrerande samlag. Så länge det blir fokus på penetration i sex och vi ser annat sex som ”förspel” så är det vanligt att kvinnan inte uppnår tillräcklig upphetsning för att få orgasm. Skippa förspelsidén och se allt sex som ”riktigt” sex. Det gynnar även män som då kan släppa prestationsfokuset kring stånd och utlösning, säger Marika Smith, sexinspiratör.

Vid användande av sexleksaker ser statistiken dock annorlunda ut. Nästan hälften (48 procent) av kvinnor får orgasm varje gång de använder en sexleksak, att jämföra med 31 procent av män. En majoritet av männen (53 procent) har dock ännu inte använt en sexleksak, vilket kan ligga bakom dessa skillnader i statistiken. Den grupp där allra flest (63 procent) når klimax varje gång de använder en sexleksak är kvinnor mellan 30–49 år.

– Vi arbetar ständigt för att kvinnors orgasm ska vara lika självklar som männens och vår statistik tyder på att en ökad acceptans för användande av sexleksaker med en partner kan hjälpa till att successivt minska orgasmglappet. Men jag tror det är viktigt att kvinnor också tar ansvar för sin egen njutning, säger Jenny Peura, marknads- och kommunikationschef på LELO i Sverige.

Undersökningen är utförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Kantar Sifo på uppdrag av LELO. Statistiken samlades in 1–12 april 2023. Totalt deltog 1 000 personer i åldrarna 18–79 år och resultatet är riksrepresentativt.

Bilagor:

Hur ofta får du orgasm under sex med en annan person (utan leksak)?

Varje gång

Varannan gång

Var tredje gång

Var femte gång

Var tionde gång

Någon enstaka gång då och då

Aldrig

Vet ej

Hur ofta brukar du få orgasm när du använder en sexleksak (själv eller med partner)?

Kvinnor 30–49 år

Varje gång

Varannan gång

Var tredje gång