Psoriasis i hårbotten – många missnöjda med behandling

Tre av fyra som har psoriasis får sjukdomen även i hårbotten. Många av dem är missnöjda med sin behandling, framför allt bristen på effekt. Samtidigt uppger hela 20 procent att de inte har fått några instruktioner av sin läkare om behandlingen. Sjukdomen påverkar vardagslivet negativt – motion, sexliv, socialt umgänge och arbetsliv, enligt en ny undersökning som Netdoktor har genomfört på uppdrag av LEO Pharma.

Hos tre av fyra personer med plackpsoriasis drabbas även hårbotten. Det kan visa sig som allt från stearinliknande fjällande fläckar till röda kliande områden. Utslagen är ofta synliga för omgivningen och kan upplevas som besvärande.

En ny undersökning visar att 3 av 10 personer med psoriasis i hårbotten är missnöjda med sin nuvarande behandling. Missnöjet handlar framför allt om dålig effekt, men också att behandlingen är tidskrävande, för jobbig att använda och för kladdig.

Gel har kosmetologiska fördelar, enligt vissa patienter med psoriasis (1). Hos dem i undersökningen som har provat gel för behandling av hårbotten framkommer bland annat att gel går snabbt att smörja in, har bra effekt och är enkel att använda

– Många känner troligen inte till gel som behandlingsform vid psoriasis. Gel har en annan konsistens än till exempel salva. Den är genomskinlig och går snabbt och lätt att applicera, säger Johanna Grelte, produktchef på LEO Pharma.

Var femte säger att de följer sin läkares instruktioner ”helt och hållet”, men lika många uppger att de inte har fått några behandlingsinstruktioner av sin läkare.

Ungefär var tredje person menar att psoriasis påverkar deras vardagsliv negativt. Det handlar om negativ påverkan på sport- och motionsaktiviteter, sexliv, socialt umgänge samt arbete och yrkesval.

Fakta om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Netdoktor på uppdrag av LEO Pharma under perioden 18 maj – 30 juni 2011.309 personer med psoriasis i hårbotten har besvarat enkäten.

Pressbild – psoriasis i hårbotten:

Pressbild – gel för behandling av psoriasis i hårbotten:

Fakta om Daivobet Gel – för behandling av psoriasis i hårbotten
Daivobet Gel godkändes 2009 och ingår sedan december 2010 i högkostnadsskyddet vid behandling av psoriasis i hårbotten hos vuxna. Daivobet Gel appliceras på angripna hudområden en gång dagligen. Rekommenderad behandlingstid är fyra veckor för psoriasis i hårbotten och åtta veckor för psoriasis på kroppen.

För mer information kontakta:
Lars F Werner, affärsområdeschef dermatologi
E-post: lars.werner@leo-pharma.com

Källor:
1) Kees Hol, Poster 572 "Patient preference for topical psoriasis formulations" EADV Göteborg 2010

• undersökning
  • psoriasis i hårbotten
  • plackpsoriasis
  • gel

LEO Pharma grundades 1908 och har därmed mer än 100 års erfarenhet av medicinsk forskning och utveckling av läkemedel. LEO Pharma är ett ledande företag inom dermatologi, koagulation, infektion och hypertoni. Moderbolaget LEO Pharma är en stiftelseägd dansk koncern med huvudkontor i Ballerup utanför Köpenhamn. Koncernen har cirka 3 700 anställda i 54 länder och försäljningen uppgick 2009 till drygt 7,6 miljarder svenska kronor. Marknadsföring, information och klinisk forskning i de nordiska länderna, Holland, Belgien och Luxemburg sker från regionkontoret i Malmö.