Idag släpps den första boken på svenska om Bokashi av Stefan Sundström

Den första boken om Bokashi på svenska släpps idag 21 mars på Leopard förlag av Stefan Sundström, Stefans lilla svarta - bokashi, biokol och bakterier

Såhär skriver Stefan som förord i boken:

Jag har länge känt mig dragen till bakterier. Har liksom haft på känn att jag behöver dom. Jag har gillat damejeanner med jäsande vin, jag har älskat doftande surkål och bubblande kvass. Jag har alltid gillat saker som är sura och doftande. Jag har till och med framställt surmört, till många av mina vänners fasa, men till några få vänners tillbedjan och beundran.

Min kompis Johan säger att jag gillar allt som är ruttet, men han förstår inte skillnaden mellan ruttet och fermenterat. Surströmming till exempel är inte rutten, den är en strömming som nått ett högre stadium. Med hjälp av bakterier. Det kan vi med göra. Nå ett högre stadium alltså.

Vi kan bli lösningen istället för problemet på klimatkrisen. Vi kan börja med att skaffa en hink med lock. Jag har fått allt svårare att svara mina nu vuxna barn när dom oroar sig över klimatet och undrar vad man kan göra?

Vad kan jag säga? Att det där fixar nog våra duktiga politiker, tekniker och företagsledare? Dom kommer nog på nåt? Det är därför jag skriver den här boken. Tänker mig den som ett förslag till en personlig handlingsplan om man vill ge sina barn ett konkret hopp. För hopp är inget som bara kommer till den hopplöse av sig själv, det kommer först när man GÖR nåt. Och eftersom barn tror mer på föräldrar som gör nåt konkret istället för att bara babbla, kommer här lite Direkt Aktion till våra barn. Det jag skriver om här kan man göra i sin rabatt, på sin egen balkong, till och med i sitt eget lilla kök. Det handlar om att ta ner kolet från luften och ge tillbaka det till jorden igen. Att fermentera allt vårt avfall med bokashi, att tillsätta för mikrolivet nyttiga bakterier till avfallet och blanda detta med biokol, är både billigt och enkelt. Det är liksom bara att sätta igång.

Leopard förlag ger ut böcker med inriktning på reportage, debatt och historia, samt skönlitteratur.
Vi viker inte för samtidens mest brännande frågor, och berättar historier som engagerar, inspirerar, underhåller. Bland våra författare finns namn som Henning Mankell, Susan Faludi, Mattias Gardell, Kajsa Ekis Ekman, Stefan Sundström, Pierre Schori, Maryse Condé, Simon Singh och Barbara Ehrenreich.