Innovativ solbil med Lesjöforsfjädrar i australiensiskt studentrace

I slutet av oktober genomförs årligen ett spektakulärt race i Australien. Teknikstudenter från hela världen tävlar med egenutvecklade fordon drivna av solenergi. Högskolan i Jönköping var i år enda skandinaviska deltagare.

The World Solar Challenge är en tävling som årligen går av stapeln i Australien. Teknikstudenter från hela världen bjuds in och uppgiften är att elbilar drivna av solenergi som utvecklats på hemmaplan ska sättas på prov. Under några intensiva dagar 18-23 oktober 2015 färdades bilarna 3 000 kilometer mellan Darwin och Adelaide för att testa prestanda och effektivitet. Tillåten yta för solpaneler är maximalt sex kvadratmeter.

Glada studenter gick i mål

Som enda deltagare från Skandinavien var högskolan i Jönköping på plats med sitt projekt ”Solbritt”, en elbil byggd av ett team på 11 studenter. Den 23 oktober passerades mållinjen i Adelaide på en hedrande 15:e plats efter dryga 50 timmar. Under vissa sträckor uppnåddes en medelhastighet på upp till 100 km/h. ”Solbritt” är 4,5 meter lång, 1,8 meter bred, 1,2 meter hög och totala fordonsvikten är 200 kilo. Med en solpanel med verkningsgrad på 24 procent drivs bilen endast av solenergi som energikälla.

-Vi är oerhört nöjda över vår insats. Detta sätter Jönköping på kartan och visar att även svensk ingenjörskonst är att lita på, säger Johanna Svensk från Jönköping University Solar Team.

Lesjöfors sponsrar med chassifjädrar

I den nyskapande elbilen finns chassifjädrar som Lesjöfors sponsrat studentekipaget med. Lesjöfors hjälper ofta studentprojekt liknande detta och ser ett stort värde i sponsring.

-Dels får vi knyta kontakter med studenter som inom några år kommer att vara nyckelpersoner hos våra kundföretag och dels får vi möjlighet att introducera och testa våra högkvalitativa produkter i skarpa projekt. Det ger stora vinster för alla parter, säger Niklas Movitz, projektansvarig och Key Account Manager hos Lesjöfors Industrifjädrar i Hudene.

• Universitet, högskola

• chassifjädrar