Prestigeprojekt för Lesjöfors med turkiskt storföretag

Lesjöfors i danska Tinglev har gjort en storaffär med Turkiets största företag Arcelik som tillverkar vitvaror och elektronik. Under 2015 kommer högkvalitativa tryckfjädrar att levereras till företagets kompressorfabrik i Turkiet.

Arcelik är Turkiets största producent av vitvaror, elektronikprodukter, klimatanläggningar och små hushållsapparater. Arcelik är också landets största företag med 25 000 anställda och 14 produktionsanläggningar i fem länder (Turkiet, Rumänien, Ryssland, Kina och Sydafrika). Huvudkontoret finns i Istanbul och i koncernen ingår välkända varumärken som Arcelik, Beko, Grundig, Blomberg, ElektraBregenz, Artic, Leisure, Flavel, Dufy och Altus.

Jämn kvalitet och hög kapacitet

Arcelik har genomgående höga krav på att underleverantörer levererar en hög och jämn kvalitet i alla ingående komponenter samt har kapacitet för stora volymer. Lesjöfors kom i kontakt med företaget under 2012 och har offererat både tryckfjädrar och dragfjädrar. Efter att ha levererat prototyper och ett konkurrenskraftigt anbud valdes Lesjöfors som en av två leverantörer. Produktionen av tryckfjädrar börjar under 2015 och levereras till Arceliks kompressorfabrik i Turkiet.

- Vi upplever Lesjöfors Tinglev som en mycket kompetent leverantör, med stor kunskap om fjädrar för kompressorer. Vi ser fram emot ett givande samarbete, säger Ezgi Akkaya, inköpare på Arcelik.

Prestigefyllt uppdrag

På Lesjöfors Tinglev är man förstås nöjda över ordern från Arcelik.

- Vi är mycket glada över det prestigefyllda uppdraget att leverera högkvalitativa tryckfjädrar till en världsaktör som Arcelik. En bidragande orsak till att de valt att samarbeta med Lesjöfors Tinglev är att vi sedan många år är en välrenommerad leverantör av fjädrar på världsmarknaden för hermetiska kompressorer, säger Kim Holm, Key Account Manager hos Lesjöfors Tinglev.

• tryckfjädrar
  • dragfjädrar