Grafik av Kamil Kozuch, Motion Designer på Levels

Blogginlägg -

Sätt ditt varumärke i rörelse! Här är 6 trender inom animation som vi kommer se mer av 2021

Att öka genomslaget med animationer och rörlig bild blir alltmer viktigt. Redan idag utgörs den mesta av trafiken online av videotittningar. Det här är något som väntas fortsätta öka och 2022 kommer mer än 82% av all trafik online kunna härledas till video. Så egentligen är det inte en fråga om att använda rörlig grafik och video för att nå ut, utan om hur.

Dynamiska animationer är ett effektfullt redskap för att sticka ut bland allt media surr samt förstärka och förtydliga ditt varumärke och din berättelse. Rörliga element i en app eller på en sajt kan skapa en intuitiv och engagerande användarupplevelse som låter ditt budskap nå hela vägen fram.

Det finns ett oändligt antal av olika uttryck. Men vi som jobbar med dem varje dag ser de här trenderna under 2021.

1. Bakgrunder

En animerad bakgrund fördjupar helhetskänslan för ditt varumärke. Det skapar en omslutande upplevelse som när den utnyttjas på rätt sätt får användaren att stanna kvar längre.

2. Liquid motion

Förvandling från vätska till objekt är något som fängslar tittare. De mjuka, vågiga rörelserna förmedlar dessutom en känsla av lugn och följsamhet.

3. Kenitisk typografi

Animerade bokstäver, eller kinetisk typografi, hör till de äldre tricken i lådan. De ger en utmaning där det gäller att kombinera läsbarhet med kreativitet.

4. Tunna linjer

Förrädisk i sin enkelhet förmedlar tunna linjer essensen av ett objekt. Ett stilrent uttryck som också levererar en enkel självklarhet.

5. Begränsad färgpalett

Precis som med tunna linjer handlar det om att avgränsa sig. Genom att jobba med bara några få nyanser i en animation undviker man att överbelasta användaren med intryck och låter dessutom denne själv vara med och fylla i fälten.

6. VR/AR

Virtual reality och augmented reality kommer att ge oss helt nya sätt att jobba med att bygga varumärken och presentera produkter och tjänster. Många tvekar och är rädda för att hoppa på trenden för tidigt, men 2021 kommer att bli året då de här verktygen etablerar sig på riktigt.

En sak att hålla på minnet: Det är inte långt mellan rörligt och rörigt. En ogenomtänkt idé är svår att dölja bara för att något rör på sig. Dessutom är det inte distraktion du är ute efter, utan skärpt uppmärksamhet.

När video och animation blir en genväg förbi de svåra frågor som du alltid måste ställa dig som varumärke, då gäller det att se upp. Vi vet att det är lätt att falla i den fällan. Historien är trots allt full av trender och då är det bra om man kan vända sig till kunniga på området för att få hjälp att navigera mellan dem. Om man inte väljer att lita på turen.