Sociala appen Djungo vill reformera nätdejting med ett nytt sätt att initiera relationer online

Stockholmsbaserade Djungo är nätdejtingindustrins nya stjärnskott – en innovativ social plattform som primärt riktar sig till s.k. digital natives/Gen Z.

Med Levels som venture partner sätter Djungo nu kurs mot att revolutionera nätdejtingindustrin inifrån.

— Vi ser mycket stor potential i Djungo som vill utmana det sedan 10 år etablerade swipe-to-match-konceptet inom nätdejting och det är riktigt roligt att Djungo väljer att göra det med stöd av oss, säger Henrik Nordström, medgrundare av Levels.

I februari 2023 uppmärksammades Djungo som “One to watch” av Global Dating Insights (GDI), en världsledande källa för globala insikter och information inom detjtingindustrin. I sin Power Book 2023, som listar de ledande aktörerna och entreprenörerna inom nätdejtingbranschen, beskriver GDI Djungo som utmanaren av industrins status quo på uppdrag att lösa problemet med oönskade ensamhet.

Inför kommande lansering av appen såg Djungo det som en given framgångsfaktor att inleda samarbete med en erfaren venture studio och valet föll snabbt på Levels. Som en av Stockholms ledande venture studios bidrar Levels löpande under startupresans gång med kapital, teknisk utveckling, design och strategisk rådgivning – en helhetslösning för växande företags digitala transformation.

— Vårt samarbete med Levels har varit över förväntan och vi ser fram emot att lansera det vi har skapat tillsammans under våren 2023, berättar Jakob Lundström, grundare och VD för Djungo. Med hjälp av Levels har vi kunnat påbörja den nödvändiga accelerationen inför lansering mycket snabbare än förväntat.

— Det är absolut nödvändigt att nätdejtingsidor kontinuerligt förnyar sitt erbjudande och håller jämna steg med de senaste konsumenttrenderna för att på så vis förbättra både användarupplevelse och retention. Det vi ser nu är en förskjutning från den traditionella dejtingappen mot något som känns mer som ett “social community” för digitalt umgänge – med andra ord precis det som Djungo utlovar, säger Henrik Nordström.

Under våren 2023 avser Djungo ta in nytt kapital med förhoppningen att därigenom kunna accelerera och höja takten på produktutveckling och marknadsföring i Sverige och Norra Europa. En del av investeringen står Levels för med en fast övertygelse om att Djungo är precis rätt satsning sett till såväl bolagets värderingar som dess potential på marknaden.

— Pandemin har medfört ett ökat digitalt användarengagemang, vilket skapat momentum för användarcentrerade dejtingappar som lägger särskilt fokus på meningsfulla möten. Med Djungos unika positionering och innovativa anslag ser vi en mycket stor potential att leverera meningsfullt värde på både kund- och samhällsnivå, vilket ligger helt i linje med Levels egna värderingar, tillägger Henrik.

Om Djungo

Djungo är en social dejtingapp grundad med syftet att förändra sättet människor träffas online med fokus på att tillgodose Gen Z:s digitala beteendemönster. Djungo kopplar samman människor i kurerade gruppchatter vilka modereras av en personlig chatbot, där nya relationer, såväl vänskapliga som romantiska, växer fram i en mer avslappnad kontext utifrån ömsesidiga intressen och värderingar. Djungo lanseras i Stockholm under våren 2023. Besök www.djungo.com för mer information.