Pressfoto.

Sociala appen Djungo vill reformera nätdejting med ett nytt sätt att skapa relationer online

Stockholmsbaserade Djungo är nätdejtingbranschens nya stjärna – en innovativ social plattform som i första hand riktar sig till så kallade digital natives/Gen Z. Appen tar itu med oönskad ensamhet bland unga vuxna och introducerar ett helt nytt sätt att träffa vänner och hitta kärleken. I samband med en finansieringsrunda på 15 miljoner kronor kliver appen nu in på den svenska marknaden. Bara två veckor efter lanseringen i Sverige har appen nått 10 000 nedladdningar.

Med Levels som venture-partner är Djungo på god väg att revolutionera onlinedejtingbranschen inifrån.

— Vi ser mycket potential i Djungo och deras uppdrag att utmana det 10 år gamla swipe-to-match-konceptet inom nätdejting, och det känns verkligen kul att Djungo väljer att göra det med vårt stöd, säger Henrik Nordström, medgrundare av Levels.

Djungo-appen är en social mötesplats som riktar sig till dig som vill komma i kontakt med nya vänner, utbyta kunskap eller dela intressen, men även dig som letar efter kärleken men inte vill svepa dig till den. Med en unik bot-modererad chattfunktion och en djup förståelse för Gen Z:s digitala beteendemönster ämnar företaget utmana den hittills svepcentrerade onlinedejtingbranschen genom att sänka tröskeln för digital interaktion, med förhoppningen att ta tillbaka glädjen till sociala möten online. I februari 2023 utmärktes Djungo som "One to Watch" av Global Dating Insights (GDI), en världsledande källa till globala insikter i dejtingbranschen. I sin Power Book 2023 beskriver GDI Djungo som “en banbrytande utmanare till branschens status quo på uppdrag att lösa problemet med oönskad ensamhet.”

Inför applanseringen såg Djungo det som en given framgångsfaktor att inleda samarbete med en erfaren venture studio och valet föll snabbt på Levels. Som en av Stockholms ledande venture studios bidrar Levels kontinuerligt till startup-resan med kapital, teknisk utveckling, design och strategisk rådgivning – en helhetslösning för växande företags digitala transformation.

— Vårt samarbete med Levels har varit över all förväntan, och vi är så glada över att äntligen lansera det vi har byggt ihop, säger Jakob Lundström, grundare och VD för Djungo. Med hjälp av Levels kunde vi påbörja den nödvändiga accelerationen inför lanseringsdagen mycket snabbare än förväntat.

— Det är absolut nödvändigt att nätdejtingföretag kontinuerligt förnyar sitt erbjudande och håller jämna steg med de senaste konsumenttrenderna för att förbättra både användarupplevelsen och retentionen. Det vi ser nu är ett skifte från den traditionella dejtingappen mot något som mer känns som en "social community" för digital interaktion – med andra ord precis vad Djungo erbjuder, säger Henrik Nordström.

I samband med den svenska lanseringen har Djungo framgångsrikt avslutat en finansieringsrunda på 15 miljoner kronor. Rundan leddes av Levels med stöd från andra investerare som Niklas Kylberg, affärsängel och ägare av Rekomo, Michael Wolf, syskonen Linda Malmström Grassman och Sune Malmström, delägare i Villa Dagmar och Hotel Diplomat, samt Alexander Morad från Bright Mind Byrå. Framöver kommer Djungo att förbli i nära samarbete med Levels.

— Pandemin har fört med sig ett ökat digitalt användarengagemang, vilket skapar momentum för användarcentrerade dejtingappar som lägger särskilt fokus på meningsfulla möten. Med Djungos unika positionering och innovativa erbjudande ser vi en mycket stor potential att leverera meningsfullt värde på både kund- och samhällsnivå, vilket är helt i linje med Levels egna värderingar, tillägger Henrik.