Lexly nu även i Finland

Som marknadsledande aktör inom digital juridik, tar Lexly steget vidare och expanderar sin verksamhet till grannlandet Finland då Lexly AB slås samman med Frida Perhejuristit, som byter namn till Lexly Oy. Lexlys avsikt är att expandera till alla nordiska länder.

”Tillsammans med grundarna av Frida får vi en flygande start på den finska marknaden. Med vår plattform och teamet bakom Frida blir vi marknadsledande även i Finland för digitala juridiska tjänster”, säger Magnus Stein, CEO Lexly.

”Lexlys tjänster baseras på behovet av att kunna hantera juridiska frågor som testamente, framtidsfullmakt, äktenskapsförord, bodelning och även bouppteckning på ett enkelt sätt, hemifrån och med en tydlig och transparent prissättning. På sikt kommer det även finnas tjänster för småföretagare även i Finland. Lexlys tjänst skiljer sig från de kontraktsmaskiner som existerar på finska marknaden genom möjligheten att få juridisk hjälp via videokonferens, e-post eller telefon”, berättar Katariina Kuusiluoma, utvecklingsansvarig på Lexly Oy.

Då flera sektorer har drabbats hårt sedan Coronapandemins intågande i mars har efterfrågan av fjärrstyrda familjerättstjänster ökat i Finland.

”I Sverige har situationen bidragit till en försäljningstopp sedan början av mars, då människor kände behov av att kunna färdigställa sina viktiga dokument hemifrån. Människor vill förbereda sig för framtiden och ta hand om sina nära och kära. Behovet av lättillgängliga juridiska tjänster stöds också av trender, såsom antalet skilsmässor, nya familjekonstellationer, åldrandet av stora åldersgrupper och tillväxten av mikroföretag. Ur rättslig synvinkel är finländarna ganska dåligt förberedda för förändringar i livssituationer, och här vill vi hjälpa dem”, fortsätter Kuusiluoma.

Nuvarande utbud möter inte efterfrågan

Mårten Janson som sitter i styrelsen för både Lexly Oy och Lexly AB grundade juristbyrån Fondia i början av 2000-talet, något som revolutionerade SME-servicemodellen för juridiska tjänster. Janson anser att finländarna, precis som svenskarna, behöver enkelhet och effektivitet när det gäller att hantera sina juridiska frågor.

”Det finns plats för en ny typ av aktör i Finland eftersom det för närvarande finns en stor latent efterfrågan på marknaden som det nuvarande utbudet inte kan möta. Modern teknik kan enkelt producera skalbara juridiska tjänster av hög kvalitet. Lexly strävar efter att tillhandahålla kostnadseffektiva, tydligt produkterade tjänster till alla individer och företag”, kommenterar Janson.

”Lexlys utveckling i Sverige har varit enorm och jag tror att efterfrågan för dessa tjänster även finns i Finland. Här finns samma behov av nya och effektivare lösningar. Den finska marknaden är mindre än den svenska men Lexly får en flygande start genom att kombinera Lexlys tekniska expertis och koncept med Fridas skickliga team”, fortsätter Janson.

Lexlys operativa modell i Sverige inkluderar samarbete med alla större banker. I Finland pågår för närvarande partnerskapförhandlingar.

”Finländarna är vana att ansöka om familjerättstjänster från en bank. Deras resurser är dock begränsade och Lexlys servicemodell stöder sömlöst bank- och försäkringstjänster över flera kanaler. I Sverige har juridiska fjärr- och onlinetjänster blivit en välkänd verksamhetsmodell för bank- och försäkringskunder, vilket avsevärt förbättrar tillgången på juridiska tjänster”, avslutar Kuusiluoma.