Fem åtgärder för att minimera riskerna av informationsläckage

Företag har traditionellt sett fokuserat mycket på att förhindra externa hot mot företagssäkerheten. På senare tid har dock de flesta hoten bestått av interna läckor som lett att skyddad företagsinformation bland annat kunnat nås av obehöriga. Enligt den senaste "Data Loss Barometer"-rapporten från KPMG har ungefär en miljard användare under de senaste fem åren någon gång vart påverkade av informationsläckage. Hela 60 procent av dessa var på grund av dataintrång. Att skydda sitt företag och förhindra informationsläckage genom en säker och trygg dokumenthantering; bidrar till en lugn stämning inom såväl organisationen som på arbetsplatsen.

Petri Hakkarainen, Nordenchef för Professional Services på Lexmark, går nedan igenom fem åtgärder som företag kan vidta för att minimera riskerna av avsiktliga eller ofrivilliga informationsläckor inom företaget:

1.  Kryptering.

Genom att konfigurera skrivare och multifunktionella enheter går det att garantera att all data som skickas till och från enheterna krypteras. Med hjälp av 256- bit AdvancedEncrytion Standard (AES) krypteras all data som är lagrad på enheternas hårddisk. När denna funktion aktiveras skapas en krypteringsnyckel som är unik för den specifika enheten och som gör att information inte är tillgängligt om hårddisken stjäls eller avlägsnas.

2.  Autentisering.

En MFP kan konfigureras så att användaren får tillgång till interna konton, lösenord och annan information via en krypterad kanal. Denna metod är säker via en SSL- kanal och är kompatibel med Active Directory och andra serverplattformar. Enhetsadministratören fastställer vilka användare eller grupper som ska ha tillgång till en viss funktion och enheter. Administratören kan även begränsa tillgång för enskilda individer eller grupper.

3.  Övervaka flöde av känslig information.

En secure content monitor-lösning hjälper företag att identifiera, bearbeta samt förhindra informationsläckor snabbt. Verktyget skapar en digital bildfil av varje dokument som delas på något sätt, övervakar samt granskar information för att förhindra ett otillåtet flöde av känslig information. Verktyget har dessutom en spårningsfunktion som proaktivt spårar eventuella säkerhetshot samt integrerar med ditt företagssystem i realtid för att minimera riskerna för datorintrång.

4.  Härdning av nätverksanslutna enheter.

Härdning av nätverksenheter är ett effektivt sätt att säkra sina enheter från intrång. På så sätt kan man även blockera ej utnyttjade funktioner, låsa och säkra den data som finns lagrad på enheten. För maximalt skydd bör denna funktionalitet vara inbyggd i enhetens mjukvara och nätverksgränssnitt.

5.  Dokumentförstörare

När känslig information är utskrivet skyddas det inte längre av förtagets digitala säkerhetsfunktioner. Genom en korrekt pappershantering och att använda dokumentförstörare minimeras informationsläckor men dock förhindrar inte detta att pappersdokument sprids och hamnar i orätta händer.

• Teknologi, allmänt

• petri hakkarainen
  • secure content monitor

Hans Arvid Rønning