Framtidens rymdfarkost har Lexuskänsla

Skådespelaren Dane DeHaan har nu visat upp den Lexus-designade rymdfarkosten Skyjet, som spelar en viktig roll i regissören Luc Bessons kommande storfilm ”Valerian and the City of a Thousand Planets”. Det är en science-fictionberättelse som utspelas om 700 år.

Dane DeHaan spelar titelrollen i filmen, som bygger på den franska tecknade serien "Valérian". Han presenterade nyligen den Lexus-designade rymdfarkosten vid ett evenemang i Miami och pekade då på hur regissören Luc Besson och Lexus har samarbetat för att skapa en spännande och innovativ rymdfarkost.

Skyjets design och funktioner har tydliga referenser till den estetik som kännetecknar Lexus, till exempel den karaktäristiska spindelnätsliknade grillen, den aerodynamiska formen, samt strålkastarna som känns igen från Lexus nya modell Lexus LC 500. Skyjet präglas även av Lexus arbete med till exempel AI och vätgasdrivna bränsleceller, samtidigt som den förmedlar en känsla av verklighet i filmens framtidsvärld.

- Jag är säker på att Valerians jaktscener med Skyjet kommer att bli några av de mest spännande ögonblicken i filmen, sa Dane DeHaan.

Lexus globala marknadsdirektör, Spiros Fotinos, säger att det var en spännande utmaning att bidra med Lexus perspektiv i Luc Besson vision om Skyjets utformning och egenskaper.

- Vårt varumärke blir nu en del av en otrolig historia. Dessutom kunde vi njuta av reaktionen hos våra konstruktörer och ingenjörer, när vi berättade att de skulle få utveckla ett rymdskepp.

Filmen, där Lexus rymdfarkost Skyjet har en viktig roll, har premiär i juli 2017.

Lexus är Toyotas lyxbilsdivision, som startade serieproduktionen 1989. I Sverige säljs åtta Lexus-modeller, där alla är tillgängliga med hybridteknik. Toyota sålde 10,15 miljoner bilar 2015 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Lexus & Toyota tillverkat över 210 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljö­certifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 10 miljoner hybrider. Lexus & Toyota har 33 hybridmodeller i produktion.