LG:s smart-tv får molngamingtjänsten Stadia under 2021

LG:s smart-tv får molngamingtjänsten Stadia under 2021

LG Electronics (LG) meddelar ett planerat partnerskap med Google för att under andra halvan av året introducera Stadia i sina senaste smarta TV-apparater. Efter det att Stadia kommer till Google TV kommer LG att vara den första TV-tillverkaren med inbyggt stöd för Stadia-spel via webOS.

LG demonstrerar sitt engagemang för att stödja premiumspel på sina toppmoderna skärmar genom stöd för 4k- och 5.1-surroundljud för Stadia Pro-användare. Stadia på LG-tv-apparater gör det möjligt för kunder att omedelbart spela populära spel på Stadia såsom Cyberpunk 2077, NBA 2K21, Assassin's Creed: Valhalla och Watch Dogs: Legion med bara en Stadia-kontroller utan krav på ytterligare maskinvara eller nedladdning av spel.

LG planerar att lansera den nya tjänsten som en nedladdningsbar app från LG Content Store på LG Smart tv-apparater under andra halvan av 2021 i länder där Stadia finns tillgängligt. Stadia erbjuder redan mer än 130 spel och fler läggs till regelbundet. Spel kan köpas individuellt eller via ett abonnemang på Stadia Pro, som inkluderar exklusiva rabatter och upp till 4K-upplösning. Spännande spel med uppslukande 5.1-kanals surroundljud och stöd för upp till 4K HDR och 60 FPS gör Stadia-plattformen till ett övertygande val för alla som letar efter en fantastisk spelupplevelse utan behov av en dyr, dedikerad spelkonsol.

Och när det gäller spel är det svårt att slå den avancerade kombinationen av Stadia och LG OLED TV. LG OLED:s självupplysta pixlar säkerställer den bästa HDR-bildkvaliteten i klassen med djup svärta och extremt exakta färger. LG blev 2015 det första företaget som lanserade HDR-kompatibla 4K OLED-TV-apparater och innehåll som visas på LG:s OLED-tv-apparater - både strömmat och externt lagrad - drar nytta av skärmens snabba svarstid på 1 ms samt enastående låg ingångslatens utan att förlora någon bildkvalitet.

"Att ge stöd för Stadia på LG:s tv-apparater är vårt åtagande gentemot kunderna för att visa att spel är en allt viktigare funktion som förväntas av LG-tv-ägare," säger Lee Sang-woo, senior vice president för innehållstjänstverksamheten på LG Electronics Home Entertainment Company. "Stadia förändrar hur människor får tillgång till sina favoritspel och genom att tillhandahålla webOS-kompatibilitet engagerar vi oss tidigt för plattformen."

LG:s OLED-tv-apparater, som är perfekta för gaming, nya LG QNED-LED-TV-apparater (med företagets egenutvecklade kvant-NanoCell-färgteknik och mini-LED-bakgrundsbelysning) samt uppgraderade LG NanoCell-TV-apparater kommer att visas i LG:s virtuella utställningsmonter under CES 2021 från och med den 11 januari.

LG Electronics, Inc. är en globalt ledande teknologisk innovatör inom hemelektronik, mobilkommunikation och hushållsapparater, med över 70 000 anställda som arbetar på 140 platser runt om i världen. LG består av fem affärsenheter - Home Appliance & Air Solutions, Home Entertainment, Mobile Communications, Vehicle Components and B2B - och är en av världens ledande tillverkare av TV, mobiler, luftkonditioneringsapparater, tvättmaskiner och kylskåp. LG hade 2018 en total global försäljning på 54,4 miljarder dollar. För mer information och nyheter om LG Electronics, besök www.LGnewsroom.com.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.