Mentaliseringsbaserad terapi - manual och bedömningsskala

Mentaliseringsbaserad terapi (MBT) är en vetenskapligt dokumenterad behandlingsmetod som rönt stor internationell uppmärksamhet. Till en början var MBT inriktad på borderline personlighetsstörning, men idag prövas behandlingsmetoden också på till exempel ätstörningar, depression och missbruk.

Mentaliseringsbaserad terapi – manual och bedömningsskala behandlar individualterapi. Boken redogör för det flerdimensionella begreppet mentalisering. Författarna går också igenom principerna bakom MBT och de diskuterar vilka krav som bör ställas på psykoterapeutiska värderingsskalor. De beskriver även utvecklingen av MBT värderingsskala. En stor del av boken ägnar författarna åt en detaljerad genomgång av alla de sjutton stegen i värderingsskalan. I bokens appendix finns själva värderingsskalan och en skala för värdering av mentaliseringsförmågan.

Om Författarna: Sigmund Karterud är professor i psykiatri vid Oslo universitet och överläkare vid avdelningen för personlighetsstörningar på Oslo Universitetssjukhus. Anthony Bateman har tillsammans med Peter Fonagy utvecklat MBT. Han är professor vid psykoanalysenheten vid University College London och verksam som konsulterande psykiater och psykoterapeut i London. Björn Philips, fil.dr., leg. psykolog, leg. psykoterapeut, har skrivit förord till den svenska utgåvan. Den svenska översättningen har fackgranskats av Kent Olofsson, leg. psykolog och leg. psykoterapeut samt medarbetare i MBT-teamet vid Beroendecentrum i Stockholm. Översättare är Gun Zetterström.

Fakta om böckerna:
Titel: Mentaliseringsbaserad terapi, ISBN: 978-91-47-10035-4, Rek. Internetpris: 244 kronor exkl. moms

Information:
emma.engdahl@liber.se, 040-25 86 67. För recensionsexemplar kontakta Jenny Söderqvist, jenny.soderqvist@liber.se. Högupplösta bilder finns på http://b2b.liber.se/bild/

Liber AB etablerades 1973 och är ett av Nordens största läromedelsförlag. Vi vill inspirera till ett gränslöst lärande med en bred utgivning av såväl tryckta som digitala läromedel och utbildningsmaterial för utbildningsmarknaden och professionella yrkesutövare. Liber AB ingår i Infinitas Learning som ägs är Bridgepoint Capital Ltd. Besök www.liber.se

• mentaliseringsbaserad terapi - manual och bedömningsskala
  • sigmund karterud
  • anthony bateman