Blir reklamen bättre? Ny bok om reklam som samhällsfenomen

Många har ett ambivalent förhållande till reklam. I ena sekunden hatar man reklam och flyr den, i andra gillar man den och pratar om den med sina vänner.  Nu lanserar Liber Reklam - förståelse och förnyelse – ny bok om reklamens olika betydelser.

Mängden reklam i svenska medier har fördubblats under de senaste två decennierna. Idag möter man reklam inte bara i tidningar och på tv - utan också i mobiltelefoner, på nätet, ja till och med på bassängbottnar och jordgubbskartonger.

Reklamen är sig inte heller lik. IKEA har nyligen låtit artister tolka kända vaggvisor som kan laddas ned gratis, varumärken skrivs allt oftare in i filmer och tv-serier, och Facebook håller på att bli en stor experimentverkstad för marknadsförare. Utbredningen och de ändrade uttrycken gör att reklam idag är en angelägenhet för alla. Den påverkar inte bara företag utan också människors vardag och samhället i stort.

– Vi tror att reklam fyller viktiga funktioner och kan användas till bra saker. Men vi tror också att det kräver eftertanke. Boken är vårt försök att inspirera till sådan. Och att ge verktyg att förhålla sig till den ständiga utveckling som sker, säger författarna Sara Rosengren och Henrik Sjödin.

Boken Reklam - förståelse och förnyelse bygger på författarnas mångåriga erfarenheter som lärare, forskare och rådgivare inom konsumentbeteende och marknadsföring.

– Även om vi huvudsakligen vänder oss till de som arbetar eller vill arbeta inom marknadsföringsområdet, så tror vi att boken kan ge nya tankar till många andra läsare med intresse för samtiden. I en värld där reklam finns överallt leder reklam till diskussioner vid middagsbord, i styrelserum och på kultursidor. Vi vill ge fler förutsättningar att bidra till dem.

Om författarna
Sara Rosengren och Henrik Sjödin är ekonomie doktorer i marknadsföring. De är båda verksamma som forskare och lärare på Handelshögskolan i Stockholm.
Kontakt: Sara.Rosengren@hhs.se, 08-736 95 67. Henrik.Sjodin@hhs.se, 08-736 93 75.

Fakta om boken
Titel: Reklam - förståelse och förnyelse
ISBN: 978-91-47-09008-2
Rek. Internetpris: 238 kr kronor exklusive moms