Konsten att berätta, beröra och påverka – med reklam

Att berätta en historia som berör är den stora utmaningen för den som vill nå ut med sitt budskap i mediebruset. Liber lanserar nu boken Slutsålt där Lars Falk djupdyker i skapandets villkor och kreatörens vardag. Initierat ger han oss en inblick i den idag så eftertraktade konsten att använda det kreativa verktyg vi bär mest tillgängligt: ordet.

Lars Falk tillhör den lilla grupp kreatörer som från tidigt 1970-tal i mer än två decennier dominerade den svenska reklamscenen. Där var han sällan primadonnan, snarare då dramaturgen. Som stilist är han en av landets mest erkända copywriters. Slutsålt är inte en bok om reklamens taktiska och tekniska finesser. Det är en unik berättelse om reklamens inre röst där författaren delar med sig av sina historier från 40 år som ”hemlig tangent”.

– Jag har velat berätta om reklamens innersta, om det som aldrig blir omodernt, om konsten att röra vid, beröra och berätta. Det är en konst som har framtiden för sig eftersom kampen om vars och ens femton sekunder (Andy Warhol trodde på femton minuter) på scenen ständigt tilltar. Och eftersom, i reklamens värld, standardversioner snart finns förprogrammerade i varje reklamköpares dator, säger Lars Falk.

Författarens förhoppning med Slutsålt är att öka kunskapen om berättandets värde men också att ge en mer nyanserad bild av reklamens ansikte.

– Bra reklam känns först som en stöt i magen, sedan som en ilning i hjärttrakten och sist som ett aha i hjärnan. Allt på bråkdelen av en sekund. Kvar lämnas "ett sympatiskt minne", vilket styr oss i köpögonblicket, säger Lars Falk.

Slutsålt är en unik tidsresa genom ett förändrat medielandskap, en personlig odyssé från sent 60-tal fram till vår tid. Boken vänder sig till alla som intresserar sig för kommunikation – och då särskilt dess ”final art”– konsten att berätta, beröra och påverka.

Om författaren: Lars Falk är journalistutbildad. Hamnade via Expressen på Arbmans (1967), den moderna svenska reklamens moder. En av grundarna av reklambyråerna Falk & Partners (1971), Falk & Pihl (1975) och OCH  (1991). Även av Bokförlaget Atlantis (1977). Ordförande i Sveriges Reklamförbund 1986–88. Invald i PlatinaAkademin 1988. Mångfaldig guldäggsvinnare. Författare till en mängd böcker, bl.a. klassikern ”Ord till Salu (1978 Liber).¨

Kontakt: lars_falk@telia.com 070 561 68 34

Fakta om boken:

Titel: Slutsålt

ISBN: 978-9147-09603-9

Rek. internetpris: 344 kronor

Information:

Förläggare: Anders Abrahamsson, anders.abrahamsson@liber.se, 040-25 86 15. För recensionsexemplar eller högupplöst bild kontakta Brita Krottler, brita.krottler@liber.se, 08-690 93 27.

• Massmedia

• reklam
  • kreatör
  • kommunikation