Liberförfattaren Hans Persson får Lärkanpriset 2014

Hans Persson får Läromedelsförfattarnas pris Lärkan 2014 i kategorin Mellanstadium. Priset delades ut på Skolforum av utbildningsminister Gustav Fridolin. Sveriges Läromedelsförfattares Förbund har följande prismotivering:

Hans Persson har en unik förmåga att med vardagsnära experiment och inspirerande texter sprida kunskaper och självförtroende för de naturvetenskapliga ämnena och matematikämnet bland elever och lärare. Hans didaktiska kunskaper har varit både banbrytande och vägledande inom såväl naturvetenskap som matematik. Hans Persson är en värdig vinnare av Årets Läromedelsförfattarpris Lärkan 2014.

Pristagaren befinner sig under måndagen i mässvimlet i Libers monter på Skolforum. Grattis Hans Persson – hur känns det?

- ”Jag är mycket glad, stolt och tacksam över detta pris. Jag vill gärna dela med mig av grattis-yran och sänder därför ett stort tack till alla lärare och elever som inspirerat mig och till alla er på förlaget som varit inblandade i produktionen. Och jag lovar … det kommer mer böcker. Det kan ni skriva upp!

Det är Sveriges Läromedelsförfattares Förbund som står bakom priset. Det är avsett att framhäva författarens roll när det gäller att ta fram läromedel i tryckt eller digital form. Syftet med priset är att framhäva god textkvalitet samt goda pedagogiska och didaktiska egenskaper i författarskapet. Lärkanpriset delas ut i fem kategorier, i varje kategori är priset 50 000 kronor.