Nu kan vi flytta fram visaren för 116 232 elever!

I Sverige finns det 1 272 199* skolelever. Nu har 116 232 av dem tillgång till Libers e-läromedel i sina datorer.

“Det är coolt att vi kan flytta tiden.” tycker Marie Carlsson, förlagschef på Liber.

LR: kampanj under avtalsrörelsen 2010 fick mycket uppmärksamhet.

Libers e-läromedel kan flytta tiden …

En lärare har i snitt tre minuter kvalitetstid per elev och vecka. Inte mycket har förändrats sedan Lärarnas Riksförbunds kampanj 2010 som bad om “Mer än tre minuter för varje elev”. Men, med moderna verktyg som effektiviserar undervisningen och stödjer både lärare och elever kan vi flytta fram visaren och ge läraren mer tid för varje elev. De tre minuterna kan bli fler!

Hur många fler beror på lärarens förmåga att utnyttja de teknologiska möjligheterna som finns i dag. Genom att kombinera teknologi med pedagogik och ett läroplanssäkrat innehåll öppnas möjligheter för att verkligen lyckas med datorn i lärandet. Då minskas också risken att den moderna tekniken blir ännu en tidstjuv för läraren!

… och hjälpa eleverna när skolan är stängd.

Hur många föräldrar sitter inte och sliter sitt hår när sonen eller dottern ber om hjälp med läxan i franska? Hur många föräldrar letar inte förtvivlat i minnet när det är dags att räkna matte? Hur många föräldrar minns egentligen hur det gick till när Kalmarunionen bildades? Med Libers intelligenta och pedagogiska Pluswebbar kan eleverna få hjälp även när skolan är stängd! Mängder av interaktiva övningar på olika nivåer rättas med en knapptryckning. När eleven gör fel visas pedagogiska tips eller länkar till sidor där exempelvis regeln visas, glosan översätts och grammatiken förklaras. På så sätt fastnar inte eleven med risken att tappa sugen. Dessutom sparas resultaten och läraren kan se kunskapsprogressionen. Och lika mycket hjälp ger så klart Pluswebbarna på plats i skolan.

-Visst sparar det tid!

Onlineboken – som en vanlig bok, fast ovanligt mycket bättre.

Nu finns det äntligen ett enkelt sätt för läraren att samla sina länkar från hela internet! Genom att lägga in länkarna och spara dem direkt i Onlineboken tar läraren eleverna ut på nätet till interaktiva upplevelser. Möjligheten att anteckna och ge muntliga instruktioner i boken gör det enkelt att anpassa och individualisera undervisningen. Som grädde på moset kan läraren dessutom dela sin högst personliga och anpassade bok med eleverna, så att de ser vad som är viktigt. Läraren slipper lägga onödig tid på att serva elever som varit frånvarande, glömt boken eller tappat anteckningarna.

-Visst sparar det tid!

Vi står på lärarnas sida

Med den arbetssituation som de flesta lärare har i dag, med många och stora elevgrupper och ytterst lite tid per elev, vinner alla på det basstöd som teknologin kan ge för de allra flesta elever. Det handlar om att spara tid som kan frigöras till kvalitetstid. Tid som kan användas för att hjälpa de elever som verkligen behöver extra stöd, både på grundläggande nivå och på spetsnivå. Tid som kan användas till god planering och bedömning.

Det har aldrig funnits bättre förutsättningar för att spara tid och minska på lärarnas arbetsuppgifter.

Och det har aldrig varit enklare att lyckas med datorn i lärandet.

För mer information – kontakta:

Marie Carlsson, Förlagschef.
Tel: 08-690 92 93 Mobil: 070-623 92 93
marie.carlsson@liber.se

Patrik von Bergen, Försäljning och Marknadsdirektör.
Tel: 0766 310 735
patrik.von.bergen@liber.se

För att läsa mer och se på kort video, gå till: www.liber.se/elaromedel

* Statistik från Skolverket