Louise Eklund

Elberedskapsmedlen är avsedda för hela landet

Enligt en granskning som Dagens Nyheter har gjort, verkar det som om Svenska kraftnät och energiminister Anders Ygeman (S) i hemlighet tilldelat 1 miljard kronor av nationella elberedskapspengar för att lösa elproblemen i Stockholm. Pengarna ska ha gå till ett privat företag för rusta upp ett kraftvärmeverk i Stockholmsregionen.

– Stämmer uppgifterna är det synnerligen allvarligt. Elberedskapsanslaget är till för kriser. Dessa pengar används nu till annat än vad som är syftet. Det är otroligt allvarliga uppgifter. Hundratals miljoner kronor kan ha delats ut felaktigt. Det väcker naturligtvis frågor om ministern och Svenska kraftnät följt gällande lagar, säger Louise Eklund, regionråd för Liberalerna i Region Skåne.

Värt att notera är att de nationella elberedskapsmedlen är avsedda för hela landets energiförsörjning. Medan Ygeman nu avsätter större delen av dessa medel för insatser i Stockholm för att lösa den akuta kapacitetsbristen där, står Skåne helt utan beredskap. Det skånska elsystemet riskerar därmed att helt slås ut under en längre tid vid en störning. Som det är nu saknas förutsättningar för att uppfylla lagkrav om nöddrift och återuppbyggnad efter större elavbrott i södra Sverige.

– Detta är ytterligare ett hårt slag mot ett redan utsatt Skåne. Medan regeringen finansierar kraftvärmeproduktion i Stockholm genom den nationella beredskapskassan står det sydsvenska näringslivet och elkonsumenterna utan liknande beredskap. Det är därmed svårt att skaka av sig känslan att regeringen, med Ygeman i spetsen, lämnat Skåne åt sitt eget öde. Att vi vid ett större elavbrott inte har den nödvändiga kapaciteten att snabbt få igång nätet igen kan få förödande konsekvenser. Jag kan inte nog betona hur viktigt det är att elsystemet fungerar även i ett ansträngt läge, avslutar Louise Eklund.

För mer information och kommentarer:

Louise Eklund (L)

Regionråd i Region Skåne