Bild: Pixabay

Fördjupat samarbete ska leda till förstärkt psykisk hälsa bland barn och unga i Kristianstad

Psykisk hälsa och insatser för att stärka den psykiska hälsan bland barn och unga är ett prioriterat område i Region Skåne. I Kristianstad finns sedan tidigare ett samarbete mellan berörda verksamheter inom kommunen respektive inom Region Skåne när det gäller barn och unga med psykisk ohälsa. Verksamheterna har nu tagit initiativ till en gemensam överenskommelse om struktur för samverkan mellan Kristianstads kommun och Region Skåne för att bättre kunna möta behoven hos barn och unga med en mer komplex problematik.

– Barn och unga ska inte behöva falla mellan stolarna på grund av stuprör och bristande samarbete. Vi behöver se till att barn och unga erbjuds rätt stöd i rätt tid för att förbättra deras hälsa. Byråkrati och bristande samarbete ska inte utgöra ett hinder för detta, därför lägger vi fram detta förslag, utvecklar vårt samarbete och prioriterar barn och unga. Faller arbetet väl ut är detta en modell som kan utvecklas i hela Skåne, säger Gilbert Tribo (L), regionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden

Syftet med denna vidareutvecklade samordning är att säkerställa att den enskilde får rätt och individuellt anpassat stöd utifrån ett helhetsperspektiv genom att kommunens förvaltningar och Region Skånes verksamheter samarbetar på ett så bra sätt som möjligt. Se bifogad rapport för mer information.

– Samhällsansvaret för barn och ungas hälsa, trygg uppväxt och utbildning är ett gemensamt ansvar för flera aktörer. Vi ska inte tillåta myndighetsgränser vara ett hinder i strävan mot förbättrat resultat. Avtalet fördjupar, utvecklar och säkerställer samarbetet med Region Skåne, förtydligar våra roller och uppdrag och hjälper till i strävan att agera genom rätt insats vid rätt tidpunkt, menar Radovan Javurek (L), ordförande i Kristianstad kommuns arbete- och välfärdsnämnd

– Vi behöver göra mer för att se till barn och unga som mår dåligt inte hamnar mellan stolarna. Det är därför glädjande att vi utvecklar och fördjupar vårt samarbete med Region Skåne för att tillsammans prioritera barn och ungas hälsa. Oavsett om det är staten, regionen eller kommunen behöver vi göra vårt yttersta för att samordna oss och se till att rätt stöd ges vid rätt tidpunkt, avslutar Daniél Tejera (L), ordförande i Kristianstads kommun barn- och utbildningsnämnd

Gilbert Tribo (L), regionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden

Telefon: 076 887 03 07