Fredrik Sjögren (L) De idéburna organisationerna har en viktig roll i  vårt arbete med att främja psykisk hälsa

Fredrik Sjögren (L) De idéburna organisationerna har en viktig roll i vårt arbete med att främja psykisk hälsa

Igår beslöt Folkhälsoberedningen i Region Skåne att föreslå för Regionala utvecklingsnämnden att ge bidrag för 2022 till idéburna organisationer i Skåne som arbetar med att främja psykisk hälsa hos unga. De organisationer som föreslås få ekonomiska bidrag genom denna utlysning är BRIS, BUFFF, FIFH, Maskrosbarn, Rädda Barnen, Skolidrottsförbundet Skåne, Skånes nykterhetsförbund och Suicide Zero.

– Detta är en viktig del av vårt arbete med att stärka ungas psykiska hälsa. Jag har länge påpekat vikten av att Region Skåne samverkar brett för att lyckas bryta utvecklingen med en ökande psykiska ohälsa bland Skånes unga. De idéburna organisationerna har en viktig roll i detta gemensamma arbete där alla barn och unga ska ha rätt till ett liv i välmående, säger Fredrik Sjögren (L), ordförande i Folkhälsoberedningen.

Förslaget som Folkhälsoberedningen fattade beslut om idag innebär att en totalsumma på 2 600 000 kronor fördelas till de åtta olika idéburna organisationerna. Dessa organisationer jobbar var och en på olika sätt för att främja psykisk hälsa bland barn och unga. Folkhälsoberedningen har sedan tidigare även slutit ett samverkansavtal med RF-SISU Skåne och ger inom ramen för detta ett ekonomiskt stöd för att idrottsrörelsen i Skåne ska arbeta strukturerat och medvetet med att stärka ungas psykiska hälsa.

– Vi vet att den psykiska ohälsan breder ut sig i hela samhället. Skåne är tyvärr inget undantag. Folkhälsoberedningen har tagit på sig ansvaret att arbeta med denna komplexa fråga. Arbetet måste genomsyra alla olika nivåer för att vi ska kunna råda bot på den psykiska ohälsan, avslutar Fredrik Sjögren (L) ordförande i Folkhälsoberedningen.

Fredrik Sjögren (L)

Ordförande i Folkhälsoberedningen Region Skåne