Bild: Pixabay

Gilbert Tribo (L): Bra att Folkhälsomyndigheten ändrar på sina rekommendationer för testning

I dag skickade regionråden Gilbert Tribo (L) och Anna Mannfalk (M) ett gemensamt brev till Folkhälsomyndighetens generaldirektör. I brevet framfördes en uppmaning om att Folkhälsomyndigheten måste ompröva sina rekommendationer om testning för dubbelvaccinerade individer. En stund därefter meddelade Folkhälsomyndigheten att man nu ändrar sina riktlinjer.

– Det är ett mycket välkomnat besked av Folkhälsomyndigheten. Våra påtryckningar har uppenbarligen gett effekt och nu kan vi återigen börja testa fler skåningar. Men jag finner det anmärkningsvärt att Folkhälsomyndigheten valde denna väg från första början. Vi har sedan tidigare belägg för att dubbelvaccinerade fortfarande kan smittas och sprida smitta, säger Gilbert Tribo (L), regionråd och ordförande i Region Skånes hälso- och sjukvårdsnämnd.

Enligt Folkhälsomyndighetens generaldirektör föreslås rekommendationerna för testning avseende dubbelvaccinerade individer att återigen träda i kraft från och med den 22 november 2021.

– Det är glädjande att man väljer att lyssna och ta till sig den kritik som vi framfört. Sveriges pandemihantering har varit alldeles för senfärdig. Vi måste agera proaktivt och där har Skåne sedan tidigare visat vägen. Med dagens besked kan fler regioner nu få en tydligare bild över smittspridningen, vilket är mycket välkomnat, avslutar Anna Mannfalk (M), regionråd och förste vice ordförande i Region Skånes hälso- och sjukvårdsnämnd.

Regionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden

Telefon: 0768- 87 03 07

Anna Mannfalk (M)