Bild: Pixabay

Gilbert Tribo (L): Det är hög tid för regeringen att ge besked om statsbidrag för 2021

Den 11 december 2020 väckte tre liberala sjukvårdspolitiker i Skåne, Stockholm och Västra Götaland krav på regeringen gällande följande saker:

1) Avskaffat krav på läkarintyg, avskaffades 11 december.

2) Avskaffa fribelopp för vårdstudenter, avskaffas för hela halvåret 2021.

3) Pandemilagen ska beredas snabbare, enligt regeringen ska den träda i kraft den 15 januari, istället för mars.

4) Besked om ersättning till regionerna för merkostnader sett till covid-19.

– Det är tacksamt att regeringen hörsammat flera av våra krav. Slopat krav på läkarintyg och fribelopp är två saker som kommer göra situationen lite bättre, säger Gilbert Tribo (L), regionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden

– Men det enskilt viktigaste är att regeringen bereder pandemilagen snabbare. Det är mycket välkomnat, inte minst när läget är oehört allvarligt, där fler patienter vårdas och fler medborgare som smittas, menar Gilbert Tribo (L), regionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden

Regeringen har efter dagens besked levererat på tre av fyra punkter.

– Regeringen agerar lite snabbare i andra frågor, men de behöver ge besked till regionerna snarast gällande ersättningar för 2021, året närmar sig sitt slut och vi har inte fått några indikationer överhuvudtaget. Det är oroväckande, därför efterlyser jag ett klart och tydligt besked, avslutar Gilbert Tribo (L), regionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Regionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden