Bild: Pixabay

Gilbert Tribo (L): Det är mycket glädjande att Folkhälsomyndigheten ger tydligt besked om vaccinationerna

I dag (24/11) meddelade Folkhälsomyndigheten att alla över 18 år ska erbjudas en tredje vaccindos mot covid-19. Liberalerna i Region Skåne har sedan tidigare efterlyst besked från staten och därför välkomnar vi dagens besked.

– Smittspridningen ökar regionalt och nationellt i en oroväckande takt, samtidigt som antalet patienter på sjukhus ökar. Därför är det viktigt att vi fortsatt vaccinerar för att minska risken för allvarlig sjukdom eller död, säger Gilbert Tribo (L), regionråd och ordförande i Region Skånes hälso- och sjukvårdsnämnd.

Rekommendationen är att den tredje dosen ska ges sex månader efter den andra dosen. Den grupp som i nästa steg kommer att erbjudas en påfyllnadsdos är personer som får LSS-insatser, personer som beslutat om assistansersättning, personer som ingår i medicinska riskgrupper och alla som är mellan 50 och 64 år

– Nu när Folkhälsomyndigheten öppnat för att alla över 18 ska erbjudas en 3:e vaccindos så pågår även arbetet att planera och prioritera för att även medarbetare inom vården ska inkluderas så snart det är möjligt utifrån den prioritering som FHM tar fram. Det är fortsatt viktigast att skydda de sköraste medborgarna först och där sker vaccinering på våra vårdcentraler, sjukhus och mobila enheter, menar Gilbert Tribo (L), regionråd och ordförande i Region Skånes hälso- och sjukvårdsnämnd.

I Region Skåne kommer vaccineringen av den breda allmänheten återigen ske med hjälp av privata vårdgivare.

– Våra vårdcentraler har en utmanande situation framför sig, där alltfler söker vård, samtidigt som de ansvarar för vaccinationerna. Därför är det glädjande att vi har fått klartecken på att vi ska upphandla privata aktörer, för att på så sätt avlasta våra offentliga vårdcentraler, avslutar Gilbert Tribo (L), regionråd och ordförande i Region Skånes hälso- och sjukvårdsnämnd.

Regionråd och ordförande i Region Skånes hälso- och sjukvårdsnämnd