Gilbert Tribo (L): Det måste bli enklare för medborgarna att donera organ

Gilbert Tribo (L): Det måste bli enklare för medborgarna att donera organ

Svensk sjukvård är internationellt framstående när det gäller att genomföra transplantationer av organ och svenskarnas vilja att donera sina organ är mycket hög. Trots detta utförs relativt få organtransplantationer i Sverige. Det vill Liberalernas hälso- och sjukvårdsregionråd Gilbert Tribo ändra på och har därför motionerat om detta inför Liberalernas Landsmöte i november.

– I dag krävs att den som vill donera sina organ aktivt måste uttrycka sin vilja, exempelvis genom att anmäla sig till Donationsregistret. Det är ett feltänk i systemet från första början som drabbar patienter som väntar på organ helt i onödan. Information kring organdonation måste öka och det måste bli lättare för fler medborgare att göra sin inställning till organdonation känd, samtidigt som vi behöver stärka vårdens spetskompetens och arbetssätt för att möjliggöra fler donationer, säger Gilbert Tribo (L), ordförande i Region Skånes hälso- och sjukvårdsnämnd.

– Den första oktober i år väntade 890 svenskar på en organdonation och i snitt dör en av dessa personer varje vecka i väntan på vård. Det är oacceptabelt och därför är jag glad över att partistyrelsen har valt att bifalla denna livsviktiga motion. Jag vill bidra till att förenkla patienternas vardag, avslutar Gilbert Tribo (L), ordförande i Region Skånes hälso- och sjukvårdsnämnd.

Ordförande i Region Skånes hälso- och sjukvårdsnämnd