Gilbert Tribo (L): Det saknas en tydlighet i vad som gäller patientens möjlighet till en fast läkarkontakt

I dag (1/10) överlämnas slutbetänkandet ”Digifysiskt vårdval – tillgänglig primärvård baserad på behov och kontinuitet” (SOU 2019:42) till socialminister Lena Hallengren (S).

Utredningsuppdraget var bland annat att utvärdera och föreslå förändringar av vårdvalssystemen, regionernas styrning av primärvården och systemet för så kallade nätläkare.

− Det finns bra och mindre bra förslag som kommer bidra till en förbättrad vårdkedja. I utredningen föreslås det försämrade förutsättningar för valfrihet och samtidigt en mer patientsäker vård. Jag ser positivt på förslagen i sin helhet, men det ska inte behöva ske på bekostnad av valfriheten, säger Gilbert Tribo (L), ordförande i Region Skånes hälso- och sjukvårdsnämnd.

− Det saknas en tydlighet i vad som gäller patientens möjlighet till en fast läkarkontakt, vilket jag anser är beklagligt. Jag är starkt övertygad om att en fast läkarkontakt kommer leda till en bättre hälso- och sjukvård som präglas av kontinuitet och effektivitet för patienterna runtom i Sverige, avslutar Gilbert Tribo (L), ordförande i Region Skånes hälso- och sjukvårdsnämnd.

Ordförande i Region Skånes hälso- och sjukvårdsnämnd