Bild: Pixabay

Gilbert Tribo (L): Tråkigt, men nödvändigt att stänga gränsen

Covid-19 har påverkat den skånska sjukvården något avsevärt. Varje dag ökar antalet patienter som vårdas på sjukhus i takt med att fler skåningar smittas. Enligt uppgifter som cirkulerat i olika medier under dagen avser den svenska regeringen att stänga gränsen mot Danmark.

– Vi har ett mycket allvarligt läge i Skåne. Våra medarbetare är utmattade och behöver få andrum i kampen mot covid-19. Därför väckte jag kravet om att stänga den svenska gränsen mot Danmark ganska tidigt. Om uppgifterna stämmer så är det ett välkomnat besked, säger Gilbert Tribo (L), regionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden

Liberalerna vill därför se stängda gränser under en kortare period. Stängningen ska inte omfatta individer som arbetar och verkar i Sverige. Däremot ska det omfatta turism, förutsatt att regeringen bekräftar dagens uppgifter.

– Det är vare sig lämpligt eller rimligt, att i den här ansträngda situationen, bedriva nöjesshopping. Likt Folkhälsomyndigheten anser jag att vi måste stoppa handeln på mellandagsrean, men det förutsätter att staten aktivt stöttar upp näringsidkarna, avslutar Gilbert Tribo (L), regionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Regionråd och ordförande i Region Skånes hälso- och sjukvårdsnämnd