Bild: Pixabay

Gilbert Tribo (L): Vaccinationsbevis är ett steg i rätt riktning för att undvika hårda restriktioner

I dag planerar regeringen en pressträff tillsammans med statsråden Lena Hallengren (S) samt Amanda Lind (MP) och Folkhälsomyndighetens generaldirektör Karin Tegmark Wisell. Enligt uppgifter till Ekot planerar Folkhälsomyndigheten att införa vaccinationsbevis vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 100 personer inomhus.

– Det är minst sagt glädjande att Folkhälsomyndigheten under loppet av några timmar har tillmötesgått flera skånska krav. Det är välkomnat med vaccinationsbevis, men det verkar hittills inte beröra exempelvis gallerior eller dylikt som kommer vara ganska folkrika med anledning av den kommande julhandeln. Men återigen så har arbetet präglats av senfärdighet. Detta borde ha varit igång mycket tidigare, inte minst när vi sedan flera månader tillbaka har haft de tekniska förutsättningarna på plats, säger Gilbert Tribo (L), regionråd och ordförande i Region Skånes hälso- och sjukvårdsnämnd

– Vaccinationsbevis är ett viktigt verktyg för att öka vaccinationsviljan och på så sätt minska risken för en överbelastad hälso- och sjukvård. Pandemin är långt ifrån över och därför är det viktigt att man från nationellt håll vidtar åtgärder för att undvika restriktioner. Det är bättre med vaccinationsbevis än att tvinga begränsa människors frihet ännu mer ingripande i ett senare skede. Därför välkomnar jag regeringens besked och hoppas på att man framgent är mer proaktiv, avslutar Anna Mannfalk (M), regionråd och förste vice ordförande i Region Skånes hälso- och sjukvårdsnämnd

Regionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden

Telefon: 0768- 87 03 07