Bild: Pixabay

Gilbert Tribo (L): Vaccinationsintyg blir viktigt för medborgarna

Under torsdagsmorgonen (2021-02-04) arrangerade regeringen tillsammans med Folkhälsomyndigheten en pressträff för att informera om lägesbilden gällande vaccin mot covid-19. På pressträffen presenterades även en rad åtgärder relaterat till vaccinering samt en justerad prioriteringsordning. Liberala regionrådet tillika ordförande i Region Skånes hälso- och sjukvårdsnämnd Gilbert Tribo kommenterar regeringen samt Folkhälsomyndighetens besked.

– Jag välkomnar regeringens besked om ett vaccinationsintyg och det är viktigt att det sker på ett likvärdigt sätt i hela Europa. Med ett vaccinationsintyg kan medborgarna, som vaccinerat sig, få ett kvitto på att man fått sprutan. Det blir ett viktigt verktyg för att följa upp hur många personer som vaccinerat sig samt förebygga eventuella reserestriktioner för invånarna, säger Gilbert Tribo (L), regionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden i Skåne.

På samma pressträff ändrade Folkhälsomyndigheten faserna för vilka som vaccineras. I fas 2 omfattas alla från 65 års ålder samt personer med LSS/assistansersättning i stället för de över 70 år.

– Det är viktigt att prioriteringsordningen är klar och tydlig för alla. Det är viktigt att äldre individer samt personer med LSS omfattas så att även de kan få sitt vaccin när det väl finns tillgängligt. Men jag finner det problematiskt att man kommer med reviderade besked ständigt, vi har tillräckligt med ändrade besked sett till vaccinleveranserna. Någonstans måste staten vara konsekvent, avslutar Gilbert Tribo (L), regionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Regionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden