Bild: Pixabay

​Gilbert Tribo (L): Välkomnat att regeringen i vart fall vill diskutera vaccinmålet

I dag meddelade Sveriges kommuner och Regioner att regeringen har tagit initiativ till diskussioner om målet om att alla över 18 år ska erbjudas vaccin innan halvårsskiftet. Liberalerna i Region Skåne välkomnar beskedet.

– Jag välkomnar regeringens initiativ och tycker att det är viktigt att diskussionen förs. Någonstans måste regeringen inse att målsättningen för vaccineringen är för ambitiöst, inte minst med tanke på de uteblivna vaccinleveranserna. Därför uppmanar jag regeringen att ompröva sin målsättning och att detta sker i samråd med Sveriges kommuner och regioner, säger Gilbert Tribo (L), regionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

– Alldeles för många medborgare har fått vänta på besked om när de kan vaccineras. Regeringen måste acceptera det faktum att vaccin och läkemedelshantering är högst invecklat och att det kräver en rejäl logistik. Vi kan inte längre skjuta på beskeden och därför kräver jag att regeringen är tydliga gentemot medborgarna och agerar på bästa möjliga sätt för att öka antalet vaccinleveranser till Sverige. Ge oss vaccin så ger vi ut sticken, avslutar Gilbert Tribo (L), regionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Regionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden