Gilbert Tribo (L): Välkomnat besked från riksdagen om ja till hemaborter

Gilbert Tribo (L): Välkomnat besked från riksdagen om ja till hemaborter

Riksdagen röstade under onsdagseftermiddagen rösta ja till ett förslag om att tillsätta en utredning om att ändra abortlagen och tillåta hemaborter. Utredningskravet öppnar bland annat upp för att abortmedicin ska kunna hämtas ut på apoteken, efter konsultation med sjukvården.

– Att ge kvinnor möjlighet att efter läkarordination få läkemedel och kunna genomföra en abort i det egna hemmet är en viktig liberal reform. Det handlar i grund och botten om frihet för kvinnor att välja. Det är även ett fint sätt att uppmärksamma och utveckla den abortlagstiftning som vi har i Sverige, säger Gilbert Tribo (L), regionråd och ordförande i Region Skånes hälso- och sjukvårdsnämnd.

Beslutet innebär att regeringen får i uppdrag att utreda hemaborter.

- Liberalerna ser gärna att beslutet om hemaborter blir verklighet inom en snar framtid. Det finns ett brett önskemål i flera regioner om att kunna införa detta. Det är ett förslag som kan göra en stor skillnad för många kvinnor, men det kräver att lagstiftningen är på vår sida, avslutar Gilbert Tribo (L), regionråd och ordförande i Region Skånes hälso- och sjukvårdsnämnd.

Regionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden