Gör Skåne till ett försöksområde för gårdsförsäljning av vin och öl

Gör Skåne till ett försöksområde för gårdsförsäljning av vin och öl

Idag lämnar Liberalerna in en motion om att tillåta gårdsförsäljning av vin och öl under ett försök på tre år. Skåne har en växande öl och vinproduktion och är känd för detta runt om i landet.

– Med dagens stelbenta regler kan inte småföretagare och gårdar runt om i Skåne erbjuda sina gäster att köpa med exempelvis mikrobryggeriets öl hem utan måste vända sig till systembolaget och går därmed miste om viktiga intäkter, säger Gilbert Tribo (L) gruppledare.

– Nu är det hög tid att Skåne ansöker till regeringen att få agera som en testregion under tre år där gårdsförsäljning av vin och öl tillåts. Det skulle innebära ett enormt lyft för hela Skåne med ökad turism och fler arbetstillfällen, Gilbert Tribo (L)

– Det är viktigt med regler som ser till att människors konsumtion av alkohol kan hållas ner. Men att tillåta gårdsförsäljning bidrar inte till att underminera systembolaget, säger Gilbert Tribo (L)

– Tvärtom kan gårdsförsäljning betyda oerhört mycket för Skåne och genera fler arbetsställen. Det är särskilt viktigt i en region med låg sysselsättning, säger Gilbert Tribo (L)

Motionen bifogas i sin helhet.

Fakta:

• Liberalerna föreslår att Region Skåne ansöker hos regeringen att under en treårig försöksperiod tillåta Skåne att erbjuda gårdsförsäljning av vin och öl.

För mer information:

Gilbert Tribo (L) gruppledare - 076 887 03 07

Vi är skåningens liberala röst som står upp för människor frihet. Vi tror på en skola som ger alla elever en chans att växa och utvecklas, där kunskap står i fokus. Satsningar på välfärd skapas bäst genom en växande ekonomi och därför behöver de välståndsbildande krafterna stå i centrum. Därför behöver skatten på arbete sänkas och utbildning löna sig bättre.