Höj ersättningen för hälsosamtal till flyktingar

Höj ersättningen för hälsosamtal till flyktingar

Under dagens Eko intervjuades Gabriel Wikström (S) sjukvårdsminister om att inte ens hälften av flyktingarna får tillgång till hälsosamtal på sin vårdcentral och med den stora tillströmningen av flyktingar så kommer situationen att förvärras visar siffror från folkhälsomyndigheten. Situationen är ännu mer allvarlig i Skåne som tar emot flest flyktingar i landet, där inte ens 40 % av hälsosamtalen blir av. Därför föreslog Liberalerna tillsammans med alliansen i förra veckans hälso- och sjukvårdsnämnd att höja ersättningen för hälsosamtal till 3700 kr. Förslaget röstades ner av Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Sverigedemokraterna.

Det är häpnadsväckande att styret tillsammans med SD väljer att rösta ner vårt förslag om att höja ersättningen för hälsosamtal, när vi vet hur viktigt det är att tidigt sätta in hjälp, säger Gilbert Tribo (L) andre vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Många nyanlända har inte fått tillräckligt vaccin i sina hemländer. Det innebär att konsekvenserna blir långt högre när inte tidig hjälp kan sättas in. Det beror bland annat på att vårdcentralerna får en ersättning som är betydligt lägre än deras egentliga kostnader, därför behöver vi tillföra mer resurser till att utföra hälsosamtal, säger Gilbert Tribo (L) andre vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Mer information

Gilbert Tribo (L) andre vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden - 0768-87 03 07