Tove Klette (L)

Inför ett måltidslyft för äldre för att motverka undernäring och ensamhet

40 000 äldre i hemtjänsten, korttidsboenden och äldreboenden är undernärda enligt Socialstyrelsen. Ytterligare 100 000 lär befinna sig i riskzonen. Idag lämnar Liberalerna i Lund in en skrivelse till vård- och omsorgsnämnden med förslaget att införa ett måltidslyft för äldre. Syftet är att motverka undernäring och ensamhet.

- Måltider som äts i ensamhet är många äldres vardag, men måltiden är så mycket mer än det som ligger på tallriken. Det krävs mer för att skapa aptit och måltidsglädje, säger gruppledaren i vård- och omsorgsnämnden och före detta kommunalrådet Tove Klette (L).

- För att motverka undernäring och ensamhet vill vi liberaler nu prova ett nytt koncept där äldre kan ansöka om en måltidsvän genom volontärförmedlingen, fortsätter Tove Klette (L).

Förslaget går ut på att äldre i Lund ska kunna ansöka om en måltidsvän genom Volontärförmedlingen. Den startades under förra Alliansstyret på Tove Klettes initiativ.

- De rödgröna som nu styr målade upp en nattsvart bild, men istället blev det en succé med fler möten över generationsgränser och nya vänskaper, säger Tove Klette (L).

Tanken är att volontären hämtar den äldre och så att de går till restaurang eller träffpunkt för seniorer och äter tillsammans. Måltidsvänner ska arbeta ideellt men maten bjuder kommunen på enligt förslaget. Det bör även vara möjligt att t ex hämta mat och äta tillsammans i den äldres hem.

Liberalerna avsätter en halv miljon kronor i sin kommande budget för att införa konceptet med måltidsvänner för äldre inom Lunds kommun.

För mer information kontakta:
Tove Klette, tove.klette@lund.se, tel: 070-591 25 05