L: Systembolaget ska inte använda skattebetalarnas pengar till att bilda opinion

Höganäs fredagen den 22 september 2017

Systembolagets VD, Magdalena Gerger, har i dagarna skickat ut ett brev till Sveriges riksdagsledamöter där hon ber de folkvalda att noga överväga konsekvenserna av gårdsförsäljning. Utöver brevet har Systembolaget publicerat helsidesannonser i svenska dagstidningar på samma tema. Kostnaden för de senare ska uppgå till en miljon kronor.

Att Systembolaget har som uppdrag att lämna information till allmänheten om de risker som är förenade med konsumtion av alkoholdrycker är något de flesta sannolikt ställer sig bakom. Men, att driva direkt lobbyism mot den lagstiftande församlingen i syfte att stoppa gårdsnära försäljning av alkoholhaltiga drycker kan inte vara förenligt med det uppdraget.

- Det kan inte vara meningen att Systembolaget ska använda skattebetalarnas pengar till att bilda opinion om reglerna för Systembolagets verksamhet, säger Tina Acketoft, riksdagsledamot från Höganäs.

Liberalerna menar att tillåta gårdsförsäljning är att tillåta skånska jordbrukare, vinproducenter och företagare att utveckla sin verksamhet. Fler besökare till gårdarna innebär fler arbetstillfällen och en rad kringeffekter.

- Redan nu utgör Kullabygdens gårdsbutiker en stomme i den lokala ekonomin. De positiva effekterna på denna näring hade varit betydande om även gårdsförsäljning av vin hade tillåtits. Till detta kommer sysselsättning hos leverantörer, transportörer och besöksindustrin. Gårdsförsäljning hade, med andra ord, haft mycket positiva effekter på vår lokala ekonomi, säger Acketoft.

För frågor kontakta: Tina Acketoft, Riksdagsledamot (L) från Höganäs

Tina.acketoft@liberalerna.se Tel. 070-247 29 04.

Fråga ställd till Näringslivsminister Mikael Damberg bifogas.

Vi är skåningens liberala röst som står upp för människor frihet. Vi tror på en skola som ger alla elever en chans att växa och utvecklas, där kunskap står i fokus. Satsningar på välfärd skapas bäst genom en växande ekonomi och därför behöver de välståndsbildande krafterna stå i centrum. Därför behöver skatten på arbete sänkas och utbildning löna sig bättre.