Liberala sjukvårdspolitiker i Region Skåne, Stockholm och Västragötalandsregionen vill se en slopad vårdmoms

Den första juli i år infördes den så kallade vårdmomsen vilket innebär att inhyrd vårdpersonal beläggs med 25 procents moms.

Det har Skatteverket beslutat efter en dom i Högsta förvaltningsdomstolen. Men det slår bara mot privata vårdgivare eftersom de offentliga får kompensation från staten för ingående moms.

Idag (3/9) skriver Gilbert Tribo (L) tillsammans med Anna Starbrink (L) och Jonas Andersson (L), regionråd med ansvar för hälso- och sjukvårdsfrågor i Region Skåne, Region Stockholm och Västragötalandsregion om vårdmomsen och dess konsekvenser i Svenska Dagbladet.

• Vårdmomsen utgör ett hinder för dels de företag som etablerat sig och dels för vårdpersonalen som har valt att arbeta i privat regi. Det finns nu en risk för att blir en snedvriden konkurrens säger Gilbert Tribo (L), ordförande i Region Skånes hälso- och sjukvårdsnämnd
  • För många patienter som har valt en privat vårdgivare finns det en stor risk för att de nu inte kan få den vård de behöver och därmed kan tillgängligheten påverkas negativt. Det vore djupt olyckligt med en sådan utveckling, säger Gilbert Tribo (L), ordförande i Region Skånes hälso- och sjukvårdsnämnd

Klicka här för att läsa debattartikeln

Ordförande i Region Skånes hälso- och sjukvårdsnämnd