Liberalerna i Skåne kräver svar från staten om Skånes elförsörjning.

Liberalerna i Skåne kräver svar från staten om Skånes elförsörjning.

Idag skickade Liberalerna i Skåne ett öppet brev undertecknat av Louise Eklund (L) till energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman där regeringen krävs på svar hur de ska åtgärda de rekordhöga elpriserna och bristen på elkapacitet i södra Sverige.

Ökad sammankoppling av elmarknader har länge varit den ambition som styrt vår europeiska energipolitik. Detta har resulterat i fler överföringsförbindelser mellan medlemsländerna. Den senaste tidens högtryck och stiltje har visat på sårbarheten även i ett välintegrerat europeiskt nät. Tanken att det alltid blåser någonstans har visat sig vara naiv. Under hösten har elpriserna på kontinenten skenat till följd av milt väder, brist på gas och kol och att priset på EU:s utsläppsrätter har ökat.

– Situationen är nu så allvarlig att inte bara energikrävande industrier drabbas, utan även helt vanliga villahushåll. Vi kan i södra Sverige stå inför en vinter där hushåll kommer att ha det svårt att betala sina elräkningar. Att en sådan prisutveckling skulle ske för de södra delarna av landet kan inte ha kommit som en överraskning för regeringen. Att stänga ned fungerande kärnkraft var ett politiskt beslut, säger Louise Eklund (L), Regionråd och 1:e vice ordförande i Regionala Utvecklingsnämnden.

Liberalerna har även i riksdagen ställt frågor kring konsekvenserna av detta till energiministern. Men energiministerns svar på lösningar lyser med sin frånvaro. Det är regeringens och därmed Ygemans uppgift som energiminister att se till att hela landets elbehov tillgodoses. Det gäller även Skåne.

– Detta är ohållbart. Att människor i Sverige år 2021 ska känna oro över om de kan betala elräkningen är oacceptabelt. Nu kräver vi ett besked från ansvarig minister hur regeringen avser mildra effekterna av de brant stigande elpriserna i södra Sverige. Jag förväntar mig ett handlingskraftigt och resolut agerande av Energiministern, avslutar Louise Eklund (L).

För mer information och kommentarer:

Louise Eklund (L)

Regionråd i Region Skåne