Liberalerna kräver svar om krisande vårdcentraler

Liberalerna kräver svar om krisande vårdcentraler

Idag rapporterar Sveriges Radio att 82 av de 86 offentliga vårdcentralerna går med minus de första fem månaderna på året. De stora underskotten beror på att Socialdemokraterna och Miljöpartiet drar ner kraftigt på resurserna till vårdcentralerna i sin budget och väljer att inte bygga ut primärvården. Den här utvecklingen går i stick i stäv med Göran Stiernstedt nationella utredning effektivare vård som släpptes nyligen där behovet av en utbyggd primärvård lyfts fram. Liberalerna kräver därför svar på hur styret kommer se till att vända denna utveckling?

– Det här visar tydligt hur den styrande minoritetens nedskärningspolitik påverkar alla skåningar som vill besöka sin vårdcentral med en minskad tillgänglighet. Liberalerna är djupt kritiska till detta och istället för att lägga ner flera vårdcentraler som styrets nedskärningar betyder i faktiska termer så vill Liberalerna bygga ut primärvården, säger Gilbert Tribo (L) oppositionsledare i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Nyligen presenterades en granskning av vårdcentralernas utveckling av Anders Anell. Där det bland annat fastslås hur de skånska vårdcentralerna ”Finansiella resurser har ökat i snabbare takt i än i många andra landsting efter år 2005/2006”

– Vårdcentralerna i Skåne har i mångt och mycket varit en framgångshistoria med kraftigt ökade resurser och fler vårdcentraler som tyvärr har avstannat helt sedan 2014, nu kräver vi att styret precis som Liberalerna sätter vårdcentralerna i första rummet, säger Gilbert Tribo (L) oppositionsledare i hälso- och sjukvårdsnämnden.

– Liberalerna är inte bereda att sitta och titta på när styret drar med sig vårdcentralerna till botten, skåningarna förtjänar en god och tillgänglig primärvård, säger Gilbert Tribo (L) oppositionsledare i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Fakta:

Den skånska primärvårdens finansiella resurser har ökat i snabbare takt än i många andra landsting efter år 2005/2006. Under senare år har nettokostnaden för primärvård per invånare varit högre i Region Skåne än för andra landsting i genomsnitt. Basersättningen per invånare till vårdcentraler har ökat med 32 procent från år 2009 till 2016.

Resultat från enkäter år 2015 visar att allmänläkare och ST-läkare i Region Skåne i jämförelse med andra landsting i betydligt lägre grad anser att deras patienter kan få en tid samma eller nästa dag. Det är också en lägre andel läkare som skulle rekommendera sin vårdcentral till en sjuk anhörig jämfört med läkares motsvarande rekommendationer i många andra landsting.