Liberalerna Skåne: Beklagligt att Socialdemokraterna i Skåne säger nej till Nato

Frihet och demokrati försvaras bäst tillsammans med andra demokratiska stater. Socialdemokraterna i Skåne säger nej till att Sverige går med i Nato. Ett oberäkneligt Ryssland är det största hotet mot säkerheten i vår del av världen och utan formella säkerhetsgarantier står vi ensamma. Säkerhet skapas i allianser, inte i allianslöshet. Finland kommer inom kort att lämna in sin ansökan om medlemskap. Det brådskar för Sverige att göra detsamma.

–Den globala säkerhetsordningen har förändrats radikalt sedan Ryssland valde att invadera Ukraina. Detta behöver även Socialdemokraterna i Skåne inse. Sverige behöver därför göra gemensam sak med Finland och gå med i Nato, att skånska socialdemokrater väljer att motsätta sig detta är bara sorgligt, säger Allan Widman (L), riksdagsledamot från Malmö och försvarspolitisk talesperson.

–Det är djupt beklagligt att de skånska Socialdemokraterna blundar för den verklighet som faktiskt råder i vår omvärld. Vi har ett fullskaligt krig i vårt närområde och Sverige behöver ha god beredskap till att kunna försvara oss själva om det värsta inträffar. Det gör vi bäst tillsammans med andra demokratier och därför behöver Sverige gå med i NATO, menar Gilbert Tribo (L), regionråd och gruppledare i Skåne.

–Det slår mig som tondövt av Socialdemokraterna i Skåne att säga nej till Nato samma dag som det blir klart att Finland kommer göra en ansökan. Att se till vår Sveriges säkerhet i samverkan med andra länder bör vara ett självklart val, avslutar Torkild Strandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Landskrona och ordförande i Liberalerna Skåne.

Amir Jawad

Pressansvarig, Liberalerna Region Skåne