Bild: Pixabay

Liberalerna tar Skånes elbrist på allvar

Liberalernas Nyamko Sabuni tar Skånes elbrist på allvar. Idag mötte hon, tillsammans med lokala företrädare, Uniper och Sydsvenska Handelskammaren i Malmö för att diskutera vad som behöver göras för att säkra den elkapacitet som krävs för att klara Skånes energiomställning och konkurrenskraft.

Elpriserna i Sydsverige har nått nya toppnoteringar i augusti och staten har tvingats nödhandla reservkraft. Sårbarheten i elsystemet har åter gjort sig påtaglig i sommar och oron är stor över vad som väntar i höst. Effekt- och kapacitetsbristen i elsystemet skapar redan allvarliga konsekvenser för det sydsvenska näringslivet.

För skånska företag innebär kraftigt höjda elkostnader att man har starka skäl att flytta produktionen från Skåne till andra länder. Den senaste tiden har vi kunnat ta del av hur stora bolag har avstått från satsningar i miljardklassen för att de har nekats uppkoppling på elnätet.

– Det är inte konstigt att företag är oroliga inför framtiden. Jag har fått ta del av företags erfarenheter av maskinstopp, nekad uppkoppling, långa tillståndsprocesser och höga kostnader för att ansluta till elnätet. Det är orimligt hur mycket tid företag måste lägga på att lösa sin elförsörjning i Sydsverige. Sådant måste fungera i hela landet, säger Nyamko Sabuni (L), partiledare för Liberalerna.

Paradoxalt nog har möjligheten att föra över el till Skåne försämrats sedan Sydvästlänken togs i drift.

– Vi måste lösa effekt- och kapacitetsbristen snarast. Skåne behöver mer planerbar elproduktion i regionen för att skapa rätt förutsättningar för regionens elektrifiering och konkurrenskraft i näringslivet. Regeringens (icke)strategi fungerar uppenbarligen inte, fortsätter Louise Eklund (L), regionråd i Region Skåne.

– Utmaningen med att säkra den elkapacitet som behövs i Skåne måste göras gemensamt mellan flera aktörer. Det är därför mycket viktigt att vi träffas idag för att diskutera Skånes framtida elförsörjning och att vi får näringslivets perspektiv på saken, avslutar Simon Chrisander (L), kommunalråd i Malmö Stad.

Nyamko Sabuni, partiledare

Nås via presskontakt Victor.Zetterman@liberalerna.se alternativt 0721422347