Louise Eklund (L) - Naivt att tro att vind ska lösa Skånes elkris

Louise Eklund (L) - Naivt att tro att vind ska lösa Skånes elkris

Sydsvenska Dagbladet presenterade idag nyheten att Svenska Vattenfall och danska Ørsted vill bygga jättelika vindkraftparker i vattnen söder om Skåne. De två energijättarna ställer den svenska regeringen inför ett och samma krav: ändra spelreglerna, så att havsbaserad vindkraft kan byggas ut.

Liberalerna i Region Skåne delar vindkraftsbolagens åsikt att regeringen behöver agera för att öka elproduktionen i södra Sverige. Däremot ställer L sig frågande till denna ultimativa hållning från energibolagen.

– Att tro att det alltid blåser någonstans, har visat sig vara en naiv hållning. De senaste veckornas skenande elpriser är en konsekvens av att vi i Sverige och Europa har sett högtryck och stiltje. Detta i kombination med låga nivåer i våra vattenmagasin har lett till stora svårigheter att få fram den mängd energi vi behöver. Det visar på riskerna med att förlita sig på väderbaserad energiproduktion, säger Louise Eklund (L), regionråd i Region Skåne.

Behovet av överföring från norra Sverige beror på nedläggningen av fungerande kärnkraft i södra Sverige. Svenska Kraftnät har inte tillräckligt kraftfulla transmissionsnät för att förse Skåne med den el som vi behöver samtidigt som den egna energiproduktionen stängts ned. Med denna bristande energiförsörjning kommer nu skenande elpriser. Aldrig förr har elpriset varit så högt i södra Sverige som det varit i september. Den lösning som vindkraftsbolagen föreslår om att flytta över kostnaden för nätanslutningar till elkunderna kommer ytterligare att fördyra för skåningarna och för skånskt näringsliv.

– Låt mig vara tydlig: Vindkraftverk är bra men att i detta läge gå ut och ge sken av att stora vindkraftsparker ska lösa energikrisen är missvisande. Vi har nu tydligt sett att ett energisystem som förlitar sig på vind kommer med stora risker. Vind kan inte ensamt lösa Skånes energikris. Vi har också fått känna på vad bristande energiförsörjning får för ekonomiska konsekvenser. Regeringen verkar stå handfallen inför detta. Man har ingen plan eller långsiktighet i energipolitiken vilket resulterar i dåliga lösningar som tenderar att bli väldigt dyra, inte minst för södra Sverige. Det är inte rimligt att stora delar av kostnaden för regeringens bristande energipolitik förs över på skåningarna, fortsätter Louise Eklund (L).

Ytterligare en effekt av den senaste tidens väderförhållanden i Europa där vind- och solkraftverk inte kunde producera tillräckligt, är att Sverige i allt högre utsträckning har fått förlita sig på fossila bränslen för att klara energiförsörjningen. Under delar av september var två block av Karlshamnsverket igång och eldade 140 000 liter olja i timmen. Även tidigare har Skåne fått förlita sig på leveranser av kolkraftsproducerad el från våra grannländer.

– Jag tycker det är anmärkningsvärt att vi har ett grönt parti i regeringen och ändå en energipolitik som gör att vi eldar mer olja idag än vad vi gjorde för tio år sedan. Jag är allvarligt oroad över vår möjlighet att nå Paris klimatmål och den gröna omställningen. Det borde vara en högprioriterad fråga att vi slutar elda fossila bränslen som kol och olja för att klara vår energiförsörjning, säger Louise Eklund (L), regionråd och förste vice ordförande i Regionala utvecklingsnämnden i Skåne.