Bild: Pixabay

Louise Eklund (L): Regeringen måste redogöra en plan för skånsk elförsörjning

Svensk elförsörjning är körd i botten. Risk för brist och försörjningsstörningar ökar, särskilt i södra Sverige. Nu varnar Svenska Kraftnät att de kan behöva frånkoppla el. Jag kräver svar från regeringen – vad är er plan?

Svenska Kraftnät har meddelat att Sveriges behov av att importera el kommer att öka framöver och att vinterns skyhöga elpriser kommer att komma tillbaka. Samtidigt påverkar kriget i Ukraina utbudet. Om situationen inte förbättras finns risk att industrier behöver frånkopplas el varnar myndigheten.

Situationen ser dock inte ut att bli bättre. I Sydsverige fortsätter det oljeeldande Karlshamnsverket att köras långt mer än normalt och beskrivs som den sista livlinan för den regionala energiförsörjningen.

– Situationen är mycket allvarlig. Skåne har en krympande förmåga att producera egen energi, stora kapacitetsproblem och kraftigt ökande priser. Det har sin grund i regeringens beslut att stänga ned fungerande kärnkraftsreaktorer i södra Sverige. Den enklaste lösningen här och nu är att regeringen möjliggör en återstart av Ringhals, snarast, säger Louise Eklund (L), Regionråd i Region Skåne.

I mitten av maj skickade Liberalerna Skåne ett öppet brev till energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar (S), med en vädjan att ompröva sin hållning vad gäller stängningen av Ringhals. Regeringen fick även frågan om vilka åtgärder de kommer att vidta för att säkerställa energiproduktionen i södra Sverige. Men svar har uteblivit.

– Om regeringen vill ta sitt ansvar och trygga svensk energiförsörjning, för företagens, hushållens och den svenska säkerhetens skull måste de ompröva kärnkraftens roll i det svenska elsystemet. Helst igår. Efter nya larmrapporterna från deras egen myndighet - Är regeringen beredd att stoppa rivningsförberedelserna vid Ringhals 1 och 2? Vi behöver svar, avslutar Louise Eklund (L), regionråd.

Louise Eklund (L)

Regionråd i Skåne