Louise Eklund (L)

Louise Eklund (L): Sydvästlänken är en praktskandal

Sydvästlänken har kostat 7,3 miljarder kronor men har ännu inte varit i drift en enda dag. Detta trots att bygget stod klart för sex år sedan. En granskning från Sydsvenskan visar nu dessutom att anläggningen finansierats av sydsvenska elkunder. Detta då Svenska kraftnät fått in miljarder på den ökande skillnaden i elpris mellan norra och södra Sverige.

– Det här är naturligtvis oerhört provocerande. Sydvästlänken var tänkt att lösa Skånes kapacitetsproblem. Ännu har dock ingen el gått i ledningarna. Att det nu dessutom visar sig att det är de sydsvenska elkunderna som stått för hela notan - utan att ha fått någon mer el i utbyte, är inget mindre än en praktskandal, säger Louise Eklund, regionråd för Liberalerna i Region Skåne.

Förseningarna av Sydvästlänken har bidragit till att Svenska Kraftnät fått in mer kapital i form av kapacitetsavgifter. Under 2020 tillfördes 8,1 miljarder till Svenska Kraftnät. Det är fyra gånger mer än under något enskilt år under 2010-talet. Det är främst elkonsumenter i södra halvan av Sverige som betalt dessa. Detta på grund av de kraftigt ökade prisskillnaderna mellan Sveriges olika elprisområden, där elkonsumenter i södra Sverige stundtals betalt mer än dubbelt så mycket som de i norra Sverige för elen.

– Det är en helt ohållbar situation. Det blottar även det orimliga med att ha olika elprisområden. Från Liberalernas håll har vi varit tydliga med vad vi vill: ett land, ett pris. Att Svenska Kraftnät dessutom tjänat miljarder på de kapacitetsproblem de är satta att lösa är oerhört allvarligt. Man tappar hakan. Detta är pengar skånska elkunder fått betala på grund av regeringens oförmåga att lösa den sydsvenska kapacitetsbristen. Det gör det väldigt svårt att skaka av sig känslan att vi i Skåne är lämnade åt vårt eget öde när det kommer till elförsörjningen, avslutar Louise Eklund.

För mer information och kommentarer:

Louise Eklund (L)

Regionråd i Region Skåne