Louise Eklund (L)

Louise Eklund (L) vald till ny ordförande i Innovation Skåne

Liberalernas Louise Eklund har valts till ny ordförande i det regionala innovationsbolaget Innovation Skåne. Louise Eklund är regionråd för Liberalerna i Region Skåne och sedan årsskiftet förste vice ordförande i Regionala utvecklingsnämnden. Hon har ett stort intresse för innovation, inte minst vad gäller ny grön teknik.

- Jag brinner för grön tillväxt, innovation och hållbar utveckling. Jag är därför både glad och hedrad över att ha fått detta förtroende och ser fram emot att arbeta med alla kompetenta och engagerade personer i Innovation Skåne, säger Louise Eklund (L) som valdes till ny ordförande i det regionala innovationsbolaget vid regionfullmäktiges sammanträde i tisdags.

- Skåne har fantastiska förutsättningar. Här finns universitet och högskola, flera innovativa företag och internationella forskningsanläggningar som Max IV och ESS i Lund. Dessutom har Skåne en lång tradition av samverkan mellan region, universitet och näringsliv. I internationella rakningar över Europas mest innovativa regioner hamnar Skåne högt upp. Tillsammans med Köpenhamnsområdet utgör Skåne en viktig knutpunkt för life science. Allt detta ger oss unika möjligheter för framtiden, fortsätter Louise Eklund.

Fakta om Louise Eklund

Louise Eklund är regionråd för Liberalerna och vice ordförande i Region Skånes regionala utvecklingsnämnd. Hon är doktor i historia med en examen från Oxford University.

Fakta om Innovation Skåne

Innovation Skåne är det regionala innovationsbolaget. Bolaget erbjuder innovationsledning och stöd till Region Skånes verksamheter och medarbetare och driver tillväxtprojekt i branscher där Skåne har stark förmåga och det finns en internationell tillväxtpotential.

För mer information, kontakta  Louise Eklund, regionråd (L), 0702-31 43 19