Louise Eklund: Med rätt politiska beslut hade Skåne haft lägre elpriser

Louise Eklund: Med rätt politiska beslut hade Skåne haft lägre elpriser

Forskningsföretaget Energiforsk, som ägs av bland annat Svenska Kraftnät, visar i en ny analys att mer elproduktion i södra Sverige hade gett väsentligt lägre elpriser. Politiska beslut, som att lägga ner fungerande kärnkraft, har alltså spelat en avgörande roll för prisutvecklingen på el.

– Regeringen kan inte skylla de höga elpriserna enbart på externa faktorer. Dagens energikris, som märks allra tydligast i södra Sverige, är ett resultat av politiska beslut. Liberalerna var tidigt ute och varnade för negativa konsekvenser av att lägga ner välfungerande svenska kärnkraftverk, säger Louise Eklund (L).

Regeringen har hävdat att de höga elpriserna beror på större efterfrågan på rysk naturgas. Men det är inte hela sanningen. Energifosk kom fram till att elpriserna hade varit mellan 30 till 45 procent lägre i södra Sverige om mer sydsvensk energiproduktion, exempelvis kärnkraft, hade funnits på plats. Om bara politisk vilja finns, går det att göra stor skillnad för elprisutvecklingen. Liberalerna har presenterat flera förslag för att sänka elpriserna och minska skillnaderna mellan landets olika delar. Vi vill bland annat avskaffa elprisområdena, återstarta fungerande kärnkraftsreaktorer och sänka energiskatten.

– Skånska elkunder ska inte behöva betala för regeringens misslyckade politik. Liberalerna har den politik som krävs för att vända prisutvecklingen på el och på lång sikt säkra elproduktionen i södra Sverige. Men vi måste också ta fram snabba åtgärder för att hjälpa våra skånska elkunder. Därför vill vi sänka energiskatten för alla, avslutar Louise Eklund (L)

Louise Eklund (L)

Regionråd i Skåne