Optimism i syd – fler ska gå till arbete med Liberalernas kunskapspolitik

Optimism i syd – fler ska gå till arbete med Liberalernas kunskapspolitik

Höga elpriser pressar svenska hushåll, speciellt Skåne har drabbats av dyra elräkningar för hushåll och företag. Den skånska arbetslösheten är den högsta i Sverige. I en ny prognos förväntas optimism i Sydsverige och att man kommer ta täten i återgången av ekonomin.

Skåne har den högsta arbetslösheten i landet. Samtidigt är situationen på arbetsmarknaden paradoxal. Enligt Arbetsförmedlingen finns det över 60 000 arbetslösa i Skåne, samtidigt finns det 20 000 lediga jobb. 62 procent av industriföretagen i Sydsverige säger att de har en brist på arbetskraft. Problemet kommer från en utbildningsskuld från den förra regeringen som Liberalerna nu åtgärdar.

– Det behövs utbildning och färdigheter där vi har bristyrken för att se till att folk kan ta de jobb som finns. Arbetslinjen kombineras bäst med en liberal utbildningslinje, säger Camilla Mårtensen (L) Arbetsmarknadspolitisk talesperson.

Liberalerna och regeringen storsatsar på Yrkeshögskolan, på Yrkesvux och på ett helt nytt snabbspår för att möta arbetsgivarnas behov. I Skåne höjer beräknas regeringens bidrag öka med över 900 miljoner, en ökning med över 25 procent jämfört med tidigare år.

Enligt en ny prognos ser man en ljusning i den ekonomiska vintern. Företagens planer på att anställa fler har vänt upp i januari i Sydsverige. Analytiker bedömer att det kommer förbättra den skånska arbetsmarknad under 2024.

– Fler barn kommer kunna se sina föräldrar gå till jobbet varje morgon och fler unga få det där första jobbet. Att få rätt kunskaper är nyckeln för att komma in på arbetsmarknaden, fortsätter Camilla Mårtensen

Den nya utredningen ”Växla yrke som vuxen” föreslår att förbättra lärlingsutbildningarna.

– Ofta är företagen de allra bästa på att lära ut praktiska saker, och visar man framfötterna på plats är det lättare att få det där första jobbet. Vi behöver göra det lättare för företagen att ha lärlingar hos sig och bättre anpassa det till deras behov.

Regeringen med Liberalerna river hinder för ny kärnkraft, ger kraft till mer solenergi och är handlingskraftiga i att besluta om ny vindkraft.

– ­­ Det behövs mer billig el i Skåne för att fortsätta skapa nya jobb och lätta på trycket på vanliga medborgare plånböcker. Gårdagens positiva besked om steg mot ny kärnkraft är avgörande behöver vi mer av, avslutar Camilla Mårtensen.

För frågor, kontakta:

Camilla Mårtensen