Bild: Pixabay

Regeringen fortsätter att svika de skånska elkunderna när elpriset når nytt rekord idag

Idag når elpriset nytt rekord i södra Sverige med en ny pristopp på 163 öre/kWh, skriver bland annat Skånska Dagbladet. Att elpriserna rusar i höjden i södra Sverige beror bland annat på att kärnkraftsreaktorer lagts ned samtidigt som begränsningar i transmissionsnätet hindrar el från norra Sverige att överföras till Sydsverige.

– Regeringen fortsätter att svika de skånska elkunderna. Det är orimligt att elkunder i södra Sverige ska betala mer än dubbelt så mycket för sin el jämfört med elkunder i norra delen av landet. Nu måste Sverige ta fram ett och samma elpris i hela landet. Regeringen måste ta frågan på allvar och systemet med fyra olika prisområden måste avskaffas, säger Louise Eklund (L), regionråd och förste vice ordförande i Regionala utvecklingsnämnden i Skåne.

Sedan 2011 har den svenska elmarknaden varit indelad i fyra elprisområden. Priset på el sätts efter tillgång och efterfrågan i respektive område, därför är också prisskillnaderna orimligt stora. I norra Sverige är produktionen av el större än efterfrågan. I södra Sverige råder det motsatta förhållandet.

– Regeringens bristfälliga energipolitik påverkar de skånska hushållen. Vintern kommer bli väldigt dyr för alla skåningar. Det här kan inte fortsätta. Liberalerna har varit tydliga länge: ett land, ett pris, avslutar Louise Eklund (L), regionråd och vice ordförande i regionala utvecklingsnämnden

Louise Eklund (L)

Regionråd i Region Skåne