Robert Hannah (L) besöker idag Game Habitat i Malmö. “Det behövs ett svenskt dataspelinstitut i Malmö”

Idag besöker Robert Hannah (L), vice ordförande i kulturutskottet, Game Habitat för att diskutera vikten av ett svenskt dataspelsinstitut placerat i Malmö. Den svenska dataspelindustrin (dator- och tv-spelsföretag såsom utvecklare, producenter och distributörer) står för 32,5 miljarder kronor i exportvärde. Branschen omsätter mer än vad musik- och filmindustrin gör tillsammans och växer med 20 procent per år och sysselsätter 8 500 anställda.

– Spelindustrin bidrar till samhället genom att skapa nya arbetstillfällen och till innovativa lösningar inom pedagogik och vård. Sverige har ett gyllene tillfälle att befästa och utveckla spelindustrins möjligheter. Närheten till Köpenhamn är en av alla fördelar till att placera ett nationellt dataspelinstitut här i Malmö, säger Robert Hannah (L), vice ordförande i riksdagens kulturutskott.

Med på besöket är bland annat kulturnämndens ordförande Fredrik Sjögren (L).

– En blomstrande och välmående spelindustri bidrar till välstånd och framtidstro, vilket är precis vad Sverige och Malmö behöver. Men ett nationellt institut hamnar inte i Malmö av sig självt. Nu behövs en nationell strategi, större samordning och handlingskraft. Därför är det viktigt att kulturutskottet besöker Malmö idag för att kunna diskutera frågan vidare, säger Fredrik Sjögren (L) ordförande i kulturnämnden i Region Skåne.

Sverige saknar idag en nationell strategi för dataspelsbranschen. För att inte halka efter i den globala miljö som branschen utgör, anser Liberalerna att ett statligt dataspelsinstitut är rätt väg framåt för att på bästa sätt skapa möjligheter för att säkra arbetstillfällen och Sveriges position som en av världens främsta spelnationer. Den naturliga platsen för ett sådant institut är Malmö, där en stor del av branschen verkar.

För fler frågor kontakta:

Robert Hannah (L)

Fredrik Sjögren (L)